Forberedes for Strømstad-Sandefjord

Slik vil skipet Fjord Line skal benytte til transport av reisende og gods mellom Sandefjord og Strømstad se ut etter ombyggingen ved STX-verftet i Raumo.

Slik vil skipet Fjord Line skal benytte til transport av reisende og gods mellom Sandefjord og Strømstad se ut etter ombyggingen ved STX-verftet i Raumo. Foto: Illustrasjon: Falkum-Hansen Design / Fjord Line

Publisert Oppdatert

Arbeidet med ombygging av cruisefergen Fjord Line skal benytte på linjen Sandefjord - Strømstad er kommet godt i gang ved STX-verftet i Raumo i Finland. - På verftet produseres de modulene som trengs for å gi skipet en total «facelift» før vi i mai neste år kan sette det inn på den nye linjen, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal.

Når skipet er ferdig oppgradert til å ta i mot passasjerer og gods på den nye linjen vil det få navnet MS «Oslofjord». Cruisefergen seiler på Fjord Lines linjer mellom Norge og Danmark frem til 23. desember, før kursen blir satt mot verftet i Finland.

Bespisning og tax free-shopping

Skipet Fjord Line skal benytte over ytre Oslofjord ble bygget i 1993 ved verftet Bergen Group Fosen. Skipet er 134 meter langt, 24 meter bredt og vil etter ombygging få en kapasitet på ca. 1.770 passasjerer og 370 biler.

Det er Falkum-Hansen Design som har designet den nye innredningen av skipet. Blant annet skal de fleste lugarene om bord bli erstattet med fellesarealer for tax free-shopping og et rikholdig kafeteria- og restauranttilbud.

To rundturer hver dag

Overfarten fra Sandefjord til Strømstad vil med MS «Bergensfjord» ta 2 ½ time, og de reisende vil bli tilbudt to rundturer hver dag. Fjord Line er av Sandefjord kommune tildelt tid for første avgang kl. 06.45, mens ettermiddagsavgangen er fastsatt til kl. 13.00.

- Vi håper på en justering av tidspunktet for morgenavgangen i tråd med Kystverkets vedtak der Sandefjord kommune ble pålagt å fordele seilingstider mellom Color Line og Fjord Line i 2014 basert på «transparente, nøytrale og ikke-diskriminerende vilkår», sier Ingvald Fardal.

Bildet viser bygging på STX-verftet i Raumo av den seksjonen som skal plasseres akterut på Fjord Line-skipet som skal trafikkere over ytre Oslofjord.

Bildet viser bygging på STX-verftet i Raumo av den seksjonen som skal plasseres akterut på Fjord Line-skipet som skal trafikkere over ytre Oslofjord.