Fordhvaffornoe? Vant den Truck of The year, sier du??

Tyrkisk pepper overrasket mange på IAA. Nå er Ford F-Max Truck of the year.

Like før avdukningen var vi på plass. Da sto bilen ukamuflert og vi snek oss til noen bilder. Kort tid etterpå ble det kjent at Ford F-Max er Truck of the year 2019.
Like før avdukningen var vi på plass. Da sto bilen ukamuflert og vi snek oss til noen bilder. Kort tid etterpå ble det kjent at Ford F-Max er Truck of the year 2019. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Denne så vi ikke komme. Det tror vi de færreste vi pratet med gjorde også. Men juryen har talt og en av dagens overraskelser på nyttekjøretøyutstillingen IAA er at Ford F-Max tok hjem prisen som Truck of The Year for 2019.

Det hele ble faktisk kjent like etter at en gjeng journalister hadde bivånet avdukningen av Fords nye lastebil. Vi var der mest for den kuriøse underholdningen og så vårt snitt til å snike oss under alle sperringer for å knipse et par nærbilder av bilen i det formannen i truck of the year-juryen Gianenrico Griffini grep mikrofonen og kunngjorde avgjørelsen.

Som vanlig er det jurymedlemmer fra 23 land, med vår kollega fra forlaget Bjørgu som norsk representant, som har stemt vinneren frem.

Reglene er slik at den årlige prisen går til en produsent som har vist en bil i løpet av de siste tolv månedene. Svært ofte er det dermed den «nyeste» bilen som stikker av med seieren ettersom den som oftest har best teknologi å vise.

Overrekkelsen av Truck of the year 2019.
Overrekkelsen av Truck of the year 2019. Foto: Svein-Ove Arnesen

I fjor var det DAF XF som vant prisen og i år var det altså Ford. De argeste konkurrentene i år var Volvos LNG-versjoner av FH/FM og Scania L- og P-seriene.

Juryen trekker spesielt frem drivlinjen med Eco-Roll, adaptiv cruise kontroll og GPS-baserte cruise kontroll funksjoner som viktige. Også Fords 12,7 liters Ecotorq Euro 6 motor med 500 hester og 12-trinns ZF Traxon automatiserte gearkasse høstet ifølge juryen stor anerkjennelse.

Men hva er dette for en bil? Aldri hørt om Ford F-Max, sier du?

Du er nok ikke alene. Bilen er bygget i Tyrkia, har flatt gulv og 2,16 meters innvendig høyde.

Femte hjul på vogna? Ford vant forresten samme pris på åttitallet en gang.
Femte hjul på vogna? Ford vant forresten samme pris på åttitallet en gang. Foto: Svein-Ove Arnesen

La oss ta en ørliten historietime: Ford Cargo er det mange som husker. Men Ford «forsvant» på åttitallet. Årsaken er at Iveco kjøpte Fords lastebildivisjon i 1986. Vi finner genene i Iveco Eurocargo.

Men selv om italienerne altså handlet lastebildivisjonen, var det et selskap som ikke ble med på kjøpet. Trolig fordi det ikke var 100% eid av Ford, men like mye eid av en tyrkisk aktør som i utgangspunktet var Fordforhandler. Ni år tidligere så nemlig Ford Otomotiv Sanayi dagens lys i 1977.

Nå heter selskapet Ford Otosan og lager Ford Cargo i Tyrkia og i Brasil.

Og i dag ble de altså kåret til Truck of the year. Ja, det er stort det det vi vet sånn et par timer etter prisutdelingen. Vi kommer tilbake med mer om bilen og IAA i neste utgave av TransportMagasinet.

I mellomtiden kan du se en video om bilen i vinduet under.