Ford lanserer nye store Transit

Transit-arvtageren i vektklassen fra 3,5 til 4,6 tonn er klar.

Foreløpig er Ford sparsomme med tekniske detaljer om den nye Transit, men vi vet at den kommer med forhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulsdrift og vil bruke den samme 2,2 liters Duratorq-motoren som Transit Custom.

Foreløpig er Ford sparsomme med tekniske detaljer om den nye Transit, men vi vet at den kommer med forhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulsdrift og vil bruke den samme 2,2 liters Duratorq-motoren som Transit Custom.

Opprettet
Førerhuset skal værerommeligere enn på utgående modell med en rekke detaljer hentet fra Fords personbiler.

Førerhuset skal værerommeligere enn på utgående modell med en rekke detaljer hentet fra Fords personbiler.

Nye Transit drives av den nyeste 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren som utvikler henholdsvis 100, 125 og 155 HK gjennom en 6-trinns manuell girkasse.

Nye Transit drives av den nyeste 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren som utvikler henholdsvis 100, 125 og 155 HK gjennom en 6-trinns manuell girkasse.

Det lå liksom i kortene at Ford skulle lansere en arvtager til de større og tyngre utgavene av Transit, da nye Transit Custom kun skal leveres med forhjulstrekk, 6 og 6,8 kubikkmeters varerom og med totalvekter opp til 3300 kilo.

Se vår test av Transit Custom.

Mellomtunge transit

I midten av september fikk vi som forventet beskjeden om at nye Transit var klar. Nye Ford Transit erstatter 3,5 tonns og 4,6 tonns serien av dagens Transit.

Nye Transit skal etablere seg i klassen Ford kaller for mellomtunge nyttekjøretøy med det som de betegner som tøffe, funksjonelle og profesjonelle løsninger. Varebilen skal gi brukere bedre kapasitet og større fleksibilitet, heter det i pressemeldingen fra Ford.

Firehjulstrekk

Nye Transit drives av den nyeste 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotoren som utvikler henholdsvis 100, 125 og 155 HK gjennom en 6-trinns manuell girkasse.

Drivlinjen vil bestå av forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Varebilene i den nye Transit-serien er tilgjengelig i tre forskjellige lengder med to takhøyder og har en totalvekt på opptil 4,7 tonn.

Superjumbo

Sammenlignet med utgående Transit er lastevolumet økt med ca. 10 %, med en "Jumbo" varebilmodell som klarer 15,1 m3 last. I tillegg kommer et helt nytt SuperJumbo chassis med førerhus som gir mulighet for 5 meter langt påbygg.

Romsligere førerplass

Et nytt interiør med et funksjonelt instrumentpanel skal by på en rekke smarte oppbevaringsmuligheter. Førerhuset er også betydelig rommeligere enn på utgående modell, med økt plass, takhøyde og bedret sikt, pluss en mer komfortabel kjøretilling med fireveis justerbar rattstamme.

Et bredt spekter av bekvemmelighetsutstyr og Fords sjåførassistanseteknologier hentet fra Fords nyeste personbiler kan også bestilles, inklusive Ford SYNC stemmestyrt kommunikasjonssystem med Nødhjelpassistanse, ryggekamera, Adaptiv Cruise Kontroll og filskiftevarsler.

Salget av nye Transit vil starte høsten 2013, mens Transit Custom og Tourneo Custom vil komme i salg allerede i høst.

Se også:

Ford lanserer nye Ford Transit Connect.

Nye Ford Transit ble lansert på den internasjonale nyttekjøretøyutstillingen i Hannover og leveres med varerom på opp til 15,1 kubikkmeter.

Nye Ford Transit ble lansert på den internasjonale nyttekjøretøyutstillingen i Hannover og leveres med varerom på opp til 15,1 kubikkmeter.