Første 25,25 over dammen

Torsdag 2.juni ble det første modulvogntog fraktet med SuperSpeed 2 fra Hirtshals til Larvik, etter at Color Line dagen før kunne tilby sine transportører denne nye frakttjenesten mellom Danmark og Norge.

Frode Laursen var førstemann med 25,25 på Color Lines Superspeed fra Hirtshals til Larvik da ruten startet. Nå hersker forvirring om hva som er lov, men juristene faststlår at også 25,25 er tillatt inn til Sverige - iallefall fra 4. september.

Frode Laursen var førstemann med 25,25 på Color Lines Superspeed fra Hirtshals til Larvik da ruten startet. Nå hersker forvirring om hva som er lov, men juristene faststlår at også 25,25 er tillatt inn til Sverige - iallefall fra 4. september.

Publisert Oppdatert

Kl 12.45 torsdag 2. juni ble modulvogntoget fra transportselskapet Frode Laursen det første som ble fraktet med SuperSpeed 2.

Dette som en følge av at Samferdselsdepartementet fra 1.juni utvidet prøveordningen med modulvogntog med nye veistrekninger fram til 2017, blant annet strekningene E18 Oslo-Larvik havn og Kristiansand-Arendal. 

Dette gjør det mulig for Color Line å kunne yte selskapets transportkunder nye muligheter for miljøeffektiv transport med SuperSpeed mellom Hirtshals og Larvik og Hirtshals og Kristiansand.

Les også: Modulvogntog med Color Line

- Med muligheten til å kjøre med modulvogntog på E18 i Norge er det åpnet opp for en helt ny dimensjon i godstransporten mellom Norge og Danmark. Det er motorvei på nesten hele strekningen mellom Larvik og Oslo, der det nå kjøres med modulvogntog. Dermed kan større godsmengder nå komme fram, til fordel for industri og forbrukeren, sier konserndirektør John Juul Nielsen i Color Line Cargo.

- Den hurtigste forbindelse mellom Nordjylland og Oslo går i dag via Hirtshals. Med muligheten for å kjøre med modulvogntog, tilbys transportsektoren nå en meget konkurransedyktig forbindelse, sier Juul Nielsen.

Modulvogntog som kan transportere 60 tonn gods betyr opp mot en halvering av CO2-utslipp og redusert antallet lastebiler på veinettet. 60 tonn gods er 50 prosent mer enn en tradisjonell lastebil kan transportere, og dermed kan to modulvogntog transportere det samme som tre tradisjonelle lastebiler.

Miljøet, trafikkantene og transportsektoren er vinnerne, sier Juul Nielsen.

Les også: Tester modulvogntog på 21 nye strekninger