Forsvarer bruken av fillipinske sjåfører

- Vårt mål er ikke å finne billig arbeidskraft, det finnes det nok av i Europa. Målet er å finne dyktige medarbeidere som bidrar til at Dinotrans leverer god kvalitet.

Dinotrans har fått negativ omtale tidligere. Dette bildet av en Dinotrans-bil er fra 2011 da en latvisk sjåfør forsøkte å snike på ferga mellom Volda og Folkestad. Sjåføren nektet å betale. Tide Sjø satte hardt mot hardt og bilen måtte bli med tilbake. Bilen gikk i transport for Kuhne + Nagel. Bildet har vi fått av Jens Marius Gundersen som overvar det hele.

Dinotrans har fått negativ omtale tidligere. Dette bildet av en Dinotrans-bil er fra 2011 da en latvisk sjåfør forsøkte å snike på ferga mellom Volda og Folkestad. Sjåføren nektet å betale. Tide Sjø satte hardt mot hardt og bilen måtte bli med tilbake. Bilen gikk i transport for Kuhne + Nagel. Bildet har vi fått av Jens Marius Gundersen som overvar det hele.

Opprettet
De filippinske sjåførene tjener det dobbelte i Europa, sammenlignet med hjemlandet deres.

De filippinske sjåførene tjener det dobbelte i Europa, sammenlignet med hjemlandet deres.

Spørsmål som hvor bor sjåførene når de ikke kjører, hvordan har de fått sitt fillipinske sertifikat gyldig i Europa, og hvordan er det egentlig å venne seg til vinterveier er blant de tingene mange spør seg om. Vi har forsøkt å kontakte de fillipinske sjåførene, men har ennå ikke lykkes. Kanskje synes de også at de har fått nok oppmerksomhet?

Spørsmål som hvor bor sjåførene når de ikke kjører, hvordan har de fått sitt fillipinske sertifikat gyldig i Europa, og hvordan er det egentlig å venne seg til vinterveier er blant de tingene mange spør seg om. Vi har forsøkt å kontakte de fillipinske sjåførene, men har ennå ikke lykkes. Kanskje synes de også at de har fått nok oppmerksomhet?

Det forteller svenske Staffan Resare til transportnet.se i et intervju. Resare er administrerende direktør i det latviske selskapet Dinotrans som nylig har ansatt en rekke fillipinske sjåfører.

Les også: Nå er øst-europeerne for dyre

Saken om Dinotrans sine sjåfører har bidratt til leserstorm og også en rekke tildels grove uttalelser på ulike facebook-sider.

Mange spør seg om de fillipinske sjåførene er dyktige nok til å møte nordiske vintre og flere reagerer på rykter om sosial dumping og hevder at fillipinerne er med på å presse sjåførlønningene ned.

Samme lønn som øvrige "Europa-sjåfører"

I intervjuet forteller Resare at samtlige Dinotrans-sjåfører i Europatrafikk ligger på samme lønnsnivå som øvrige sjåfører i Europa.

Resare hevder at disse nettolønningene ligger på mellom 1400 og 2000 euro månedlig. Også sjåførene som er ansatt i Dinotrans sitt tyske selskap skal ligge på dette nivået. Han synes media trekker forhastede konklusjoner om bedriftens valg av fillipinske sjåfører.

Tatt godt imot av kundene

Direktøren forteller videre at de har hatt problemer med å finne sjåfører i Latvia som tilfredsstiller kravene, uten at han utdyper dette nærmere.

- Vi har valgt å ansette fillipinske sjåfører for å møte våre kunders krav, uttaler han til transportnet.se. Han avslutter med å fortelle at de nye sjåførene er tatt vel imot av kundene og at de leverer god kvalitet på sine transporter.

Dinotrans har kjøring på hele Europa og har en rekke kontorer over hele kontinentet, deriblant Sverige. Bedriften har 260 trekkvogner og hadde en omsetning på 28 millioner euro i 2009. Omkring 330 er ansatte i transportselskapet som ble stiftet i 1996.

Dinotrans har også kontorer i Sverige. Den svenske direktøren, Staffan Resare, er også administrerende direktør for hele selskapet.

Dinotrans har også kontorer i Sverige. Den svenske direktøren, Staffan Resare, er også administrerende direktør for hele selskapet.