23948sdkhjf

Fortsatt ikke tatt etterutdanning? Da bør du sjekke datoen!

Det viser seg nemlig at man ikke kan stole blindt på datoen på førerkortet.

Dermed kan også Statens vegvesens «hjul» og andre hjelpemidler lure deg om du ikke er våken.

- Det eneste riktige å gjøre er å ringe Statens vegvesen og få rett dato for når man må ha kurset, forteller driftsleder Bjørn Arne Steinsland hos Transportkompetanse Haugesund.

Problemene oppstår hvis du har utvidet førerkortet i klassene C og D i flere omganger.

Bak på førerkortet står utløpsdatoen som regnes ut etter siste utvidelse, mens etterutdanningen i enkelte tilfeller beregnes ut fra første utvidelse, altså en dato folk flest ikke har tilgang til.

- C1 har ødelagt mye. Mange som har tatt den først og senere utvidet sertifikatet opererer i god tro med feil dato for etterutdanning. Det kan få store konsekvenser, mener Steinsland.

Transportkompetanse ble klar over problemet i november i fjor. Siden har det blitt mange telefoner til Statens vegvesen.

- Vi har bygget opp et verktøy for å få kalt inn alle sjåførene i vår kundekrets til rett tid. Med nærmere 8000 sjåfører som vi skal ivareta, sier det seg selv at det blir ekstra arbeid når vi må sjekke alle datoene på nytt via Statens vegvesen, sier kursleder Svein Egil Vestre.

- Legg vekk det berømte hjulet

I flere år nå har vi fått det berømte hjulet utdelt hos Statens vegvesen på messer og andre steder. Vi har tidligere skrevet om datoene dette hjelpemiddelet refererer til, her i TransportMagasinet, og ment at dette ikke er så enkelt som Statens vegvesen vil ha det til.

- Vi har sagt fra til alle våre kunder at de må legge vekk dette hjulet. Eneste måten å få vite korrekt dato for etterutdanningen er å ringe Statens vegvesen og oppgi fødselsnummeret.

Vi har måttet sende ut nytt kartleggingsskjema til alle våre kunder for å få tak i fødselsnummer på sjåførene, sier Steinsland.

Transportkompetanse har et varslingssystem som gir beskjed ni måneder før sertifikatet til kundene går ut, slik at de kan kalle sjåførene inn til etterutdanningskurs.

Datoene som er lagt inn er utløpsdatoen på førerkortet. Når det nå viser seg at den datoen ikke alltid stemmer med Statens vegvesen sin dato, betyr det at alt må gjøres om igjen.

Hva da med sjåfører som ikke er tilknyttet dere og ikke er klar over dette?

- Hvis de har gått ut ifra hjulet til Statens vegvesen og ser på utløpsdatoen på sertifikatet kan du risikere å bli parkert i en utekontroll hvis Statens vegvesen har registrert en annen dato i sitt system og du er for sent ute med etterutdanningen. Den faren er reell. Det ringer sjåfører til oss hver dag og MÅ ha kurs med en gang, sier Vestre.

Oppfordringen fra Transportkompetanse er klar: Ring Statens vegvesen og sjekk din dato!

Best å ringe

Vi ringer Arvid Mytting i Vegdirektoratet for å høre hans forklaring på problemene Transportkompetanse forteller om.

- Du kan fortsatt gå ut fra datoen bak på førerkortet og hjulet vårt, beroliger han. - Men det som er viktig her er å forholde seg til norsk lovgivning, som sier at det er den utløpsdatoen du hadde på førerkortet 10.09.2008 på buss og 10.09.2009 på lastebil som bestemmer når du skal på kurs. Hvis folk har fornyet eller utvidet i ettertid vil utløpsdatoen endre seg og da blir datoen bak på førerkortet feil i forhold til når man skal ta etterutdanning, forklarer Mytting.

Når Statens vegvesen deler ut hjulet sitt, legger de også ved en følgebrosjyre der de ber folk ringe Statens vegvesen og sjekke sin dato, for å være på den sikre siden.

Gjelder få

- Vi har dette liggende i Autosys, for å fange opp alle endringer i vårt datasystem. Enkeltpersoner klarer ikke alltid å finne ut av dette selv lenger, så derfor bør man ringe. Da får man eksakt dato for etterutdanningen. Det eneste som kan forstyrre dette systemet er hvis noen har hatt en inndragning og tar førerkort på nytt og samtidig glemmer at de har hatt påtegnet en C1 klasse en gang i tiden, men det er så få at det ikke er noe tema, mener han.

Ellers er det siste nye fra Vegdirektoratet nå at tredjestatsborgere som jobber i Norge også har fått en deadline for etterutdanning. Sjåfører som er fra utenfor EU må ta kurset innen 2015 på buss og 2014 på lastebil.

Vi andre får finne frem mobilen og sjekke datoen for sikkerhets skyld, så ikke vi ryker til i en utekontroll i 20 minusgrader.

Ring Statens vegvesen på 02030, så får du svar!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078