Fortviler over nytt forslag til etterutdanning

- Det kan bli dyrere for kundene.

Lars Otto Rovde er fortvilet over deler av forslaget til ny etterutdanning.
Lars Otto Rovde er fortvilet over deler av forslaget til ny etterutdanning. Foto: Privat
Publisert

Hvert femte år må yrkessjåfører ta 35 timers etterutdanning. Yrkeskompetansebeviset, eller YSK, er et tema med høyt engasjement i bransjen. Ordningen er nå oppe til vurdering og et forslag til nye krav for læringsbedriftene er ute på høring.

- Vi er positive til mange punkter i høringen, men det er ett punkt vi reagerer kraftig på, forteller Lars Otto Rovde til tungt.no. Han er leder for etterutdanningen ved Wright Trafikkskole AS og holder svært mange kurs årlig.

- I forslaget som nå er på høring er det et punkt som går på maksantallet ved kurs. I dag er det slik at vi kan ha 24 elever på ett kurs. I forslaget reduseres dette til 12. Grunnutdanningen får fortsette med 24 elever som før, men altså ikke etterutdanningen.

Årsaken er at det ved flere tilfeller rundt i landet har blitt avdekket kurslokaler som ikke er gode nok hos enkelte læringsbedrifter. Men går forslaget gjennom, vil jo de som ikke har alt på stell på en måte bli premiert, mens vi som har investert mye i gode lokaler og læringsmiljøer blir straffet, sukker Rovde. De har selv hatt tilsyn og rapporten har spesielt påpekt gode læringsforhold og null avvik, forteller han.

- Ikke misforstå. Det er flere punkter i det nye forslaget som vi er positive til. Blant annet kan det bli fem moduler istedet for dagens seks og vi vil stå friere i litt av utformingen. Dessuten blir det høyere krav til instruktøren som senere vil måtte ha 15 studiepoeng på høyskole eller universitetsnivå. Mange må derfor sendes på kostbar opplæring, men det vil kvalitetssikre kursene bedre. Vi ser dette som positivt, forteller Rovde.

Det er altså kravet om en halvering av antallet på hvert kurs vi reagerer på. Det slo ned som en bombe. I dag har vi omkring 100 kurs, men om forslaget går gjennom, må vi kanskje holde 150 kurs i istedet. For kundene blir det også mer logistikk og flere kurs å holde styr på, men verst av alt er at dette vil medføre en kraftig prisøkning for kundene som allerede jobber under trange marginer.

- Hva er ulempen for dere ved dette?

- Det blir litt som om du kjøper et vogntog og myndighetene plutselig bestemmer at du bare får bruke bilen og ikke hengeren, avslutter Rovde oppgitt.

Du kan lese mer om høringen på vegvesenets sider her.