Forvirring om 25,25 inn til Sverige

Trodde du svenskekrisen var over? Det trodde iallefall vi etter gårsdagens glad-melding om at svenskene hadde besluttet å endre forordningen slik at biler over 40 tonn igjen skulle bli tillatt over grensen.

Frode Laursen var førstemann med 25,25 på Color Lines Superspeed fra Hirtshals til Larvik da ruten startet. Nå hersker forvirring om hva som er lov, men juristene faststlår at også 25,25 er tillatt inn til Sverige - iallefall fra 4. september.

Frode Laursen var førstemann med 25,25 på Color Lines Superspeed fra Hirtshals til Larvik da ruten startet. Nå hersker forvirring om hva som er lov, men juristene faststlår at også 25,25 er tillatt inn til Sverige - iallefall fra 4. september.

Publisert Oppdatert

Litt senere på ettermiddagen kommer dog et lite tillegg til gladmeldingen. Det hele blir nemlig ikke gjeldende før 4. september. Det betyr at det fortsatt er ulovlig å krysse grensen til broderfolket dersom du totalt veier mer enn 40 tonn.

Sannsynligvis vil det neppe kontrolleres. Men om det allikevel skulle forekomme en kontroll, kan man altså - i teorien - fortsatt risikere bøter.

Men vent nå litt. Forordningen til lovverket og brevet fra Næringsdepartementet i Sverige går bare på vekt - ikke lengde. Det skriver bl.a. Transportnet.se og henviser til reaksjoner fra Transportindustriforbundet i Sverige.

Det betyr i såfall at fortsatt begrenses totallengden man kan ha inn i Sverige til 18,75 meter istedet for 25,25 slik det var tidligere.

- Dette er ikke riktig, forteller kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes hos NLF på telefon til tungt.no etter at også vi publiserte saken. Hun har vært i kontakt med det svenske næringsdepartementet etter at ryktene begynte å svirre.

- Jonas Ragell er jurist ved departementet og han tilbakeviser på det sterkeste at forordningen det er snakk om ikke gjelder lengde, forteller Brun Ågotnes.

- Alt skal tilbake til gammel praksis, også 25,25, fastslår kommunikasjonssjefen.

Les også: Svenskekrisen over - du kan veie 48 tonn

Etter årtier med felles aksept for vekter ved internasjonal transport, endret svenskene over natten praksis og bøtela grenseoverskridende transport som veier mer enn 40 tonn. Nå løses endelig denne floken.

Etter årtier med felles aksept for vekter ved internasjonal transport, endret svenskene over natten praksis og bøtela grenseoverskridende transport som veier mer enn 40 tonn. Nå løses endelig denne floken.