Fra landhandel til e-handel

Foredragsholderne på PostNords [email protected] tok godt over 150 tilhørere med på en reise gjennom noen hundre år med handel, der hovedfokus var på dagens e-handelstrender.

At e-d@y´16 ble lagt til slutten av november, er neppe en tilfeldighet. Mange gned seg i hendene etter en innbringende Black Friday, og desemberhandelen sto for døren.

At [email protected] ble lagt til slutten av november, er neppe en tilfeldighet. Mange gned seg i hendene etter en innbringende Black Friday, og desemberhandelen sto for døren.

Publisert Oppdatert

– Tradisjonell handel er i endring, kunne administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen slå fast. Han pekte på digitaliseringens betydning for handel og logistikk i dag, og trakk opp linjene fra en handel som i tre hundre år endret seg lite, fram til dagens digitalisering av handel.

– For 15 år siden dukket de første nettbutikkene opp. I dag ser vi at det er de tradisjonelle handelshusene som driver utviklingen videre – en utvikling som stiller nye krav til logistikk og kommunikasjon, sa han.

Nye løsninger

– Logistikk muliggjør forbedring, sa Olsen.

I det ligger det at PostNord har mye datainformasjon som gjennom analyseverktøy kan benyttes til å gi kundene nyttig innsikt.

Olsen benyttet sjansen til å presentere noen av PostNords nye løsninger for e-handel, løsninger som skal kunne skape verdi for sine kunder.

– Gjennom de digitale løsningene kan kundene våre eksponeres på en måte som skaper gjenkjøp, sa Olsen til en lydhør forsamling.

Kundetilpasning

Kjennetegnet ved satsingene til PostNord innen e-commerce er blant annet sømløshet, valgmuligheter og kommunikasjon med sluttkundene.

– Løsningene gir for eksempel sluttkunden muligheten til å endre leveransen underveis, både når det gjelder utleveringssted og tid, sa han.

PostNord lanserer også en ny og enklere, kundetilpasset returløsning og en ny nordisk løsning for tilbakemeldinger fra forbruker.

– PostNord ”lytter” til kundene for å øke kundetilfredsheten, sa Olsen.

Kunnskapsbasen benyttet i de nye digitale løsninger vil bidra til å gjøre PostNord til en reell forretningspartner for sine kunder, mente Olsen.

Når PostNord sine kunder lykkes i sine markeder, skaper det større volum for PostNord.

– Våre kunder vokser mer enn andres kunder, sa PostNords administrerende direktør.

Må ”se” kundene

Før en minglepause med litt mat og kaffe ble tilhørerne presentert for tips til hvordan de kunne lykkes med Performance Marketing. Nina Marie Eriksson, partner i Digitalbyrået NXT/A2N, viste også til den enorme utviklingen som har skjedd innen handel fra hennes bestemor plukket gulrøtter og lagret dem over vinteren i en sandhaug i kjelleren, til den samme bestemoren i dag gleder seg over å handle inn mat på Kolonial.no.

– En fantastisk oppfinnelse, mente Eriksson som viste til at konkurransen om kundenes oppmerksomhet er stor.

– Du må kjenne målgruppen din, være målrettet og personlig i kommunikasjonen. Det er viktig å ”se” kunden, mente hun.

Direktesalg

Ragnhild Werenskjold, markedssjef i Solberg & Hansen, fortalte at den tradisjonsrike kaffeleverandøren for to måneder siden åpnet for å selge kaffe direkte til forbruker over nettet.

– Vi har holdt på med nettsalg til profesjonelle kunder i ti år. Men forbrukermønsteret er nå endret, sa hun.

Enkelhet er driveren

– Bare sånn omtrent, sa utviklingssjef i PostNord, Kristin Anfindsen, da hun påtok seg å spå netthandelens utvikling de neste ti årene.

Hun brukte en venninnes handelmønster som eksempel på at netthandel er blitt så enkel at det å sitte på bussen og surfe på telefonen, kan bli dyrt.

– Enkelhet er hoveddriveren i netthandel allerede i dag. Men vi kommer til å stille helt andre krav til netthandel generelt. Den skal bli helt sømløs og fleksibel gjennom hele kjøpsprosessen, sa hun.

Hun pekte også på økt krav til rask levering. Her finnes det allerede løsninger som sørger for levering i løpet av en time. Vi vil se bruk av delingsøkonomi også ved varelevering, ved at man benytter folks fritid og ledig kapasitet til å levere på kort tid.

– Vi kan godt tenke oss denne ordningen industrialisert, sa hun.

Netthandel øker

At [email protected] ble lagt til slutten av november, er neppe en tilfeldighet. Mange gned seg i hendene etter en innbringende Black Friday, og desemberhandelen sto for døren. Fagsjef handel i Virke, Johanne Kjuus, sørget for å skape julestemning ved å fortelle at vi julehandler for 58 milliarder kroner.

– Det er en klar trend at netthandelen øker, noe tallene fra Black Friday viser. 33 prosent flere handlet på nett i år enn i fjor, fortalte hun før juleroen la seg over forsamlingen til John Lennons ”So This Is Christmas”, vakkert framført av sangerinnen Reidun Sæther.

Reidun Sæther avrundet det hele med vakker sang.

Reidun Sæther avrundet det hele med vakker sang.