Frankrike krever minstelønn

Også i Frankrike kreves nå minstelønn. Trolig er Belgia neste land ut, men det er fortsatt uklart hvem som skal kontrollere og hvor lett det er å omgå minstelønnen. Illustrasjonsbilde

Også i Frankrike kreves nå minstelønn. Trolig er Belgia neste land ut, men det er fortsatt uklart hvem som skal kontrollere og hvor lett det er å omgå minstelønnen. Illustrasjonsbilde

Opprettet

Her i Norge er det allerede innført. Nå krever også Frankrike fra 1. juli at utenlandske lastebilsjåfører skal ha fransk minstelønn når de kjører kabotasje og internasjonal transport i landet.

Minstelønnen i Frankrike er 9,67 euro og myndighetene vil stille krav om lønnsattest, ansettelseskontrakt og oversettelse av kollektivavtalen for ansettelse ved kontroller.

Bøtene dersom man ikke har dette i bilen, vil være 2000 euro, maksimalt 4000 euro fra sjåfør pr. år ved gjentatte brudd.

Hvordan det skal kontrolleres, er ennå ikke helt klart. Ei heller i hvilket omfang den internasjonale transporten er omfattet.

Dermed halter regelverket allerede før det er innført.

Også i Norge er det uklarheter i det hele. Det hevdes at det er svært enkelt å omgå reglene ved å inngå avtalen i utlandet. Erling Sæther, direktør næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport mener at utenlandske transportører ikke nødvendigvis er bundet av allmenngjøringen, mens norske transportselskaper hvor transporten er avtalt og betalt i Norge blir bundet. Dermed virker det hele mot sin hensikt, hevder han.

Les også: Enkelt å omgå allmenngjøringen