Franskmennene krever kabotasje-endring

Franskmennenes svar på NLF, La Fédération nationale des transporteurs routiers (FNTR), betegner de nye kabotasjereglene som en katastrofal feiltakelse.

kø transport generell

kø transport generell

Opprettet

De er ikke alene. I Danmark har kabotasje-reglene skapt debatt, i Italia har de skapt sine egne tilleggsregler, og også her i Norge har det vakt reaksjoner siden en rekke nye EU-land fikk åpning for å drive kabotasje fra 1. mai.

Nå opplever FNTR en markant vekst i antallet av østeuropeiske lastebiler på veiene, og hevder at transportsektoren lider mer enn noengang før. Dette skriver de i et åpent brev til de franske parlamentskandidatene.

De mener at valget til Europaparlamentet er en god mulighet til å få endret reglene.

I Frankrike har de tradisjoner med sterkere reaksjoner enn hva vi er vant til her hjemme. Lastebilstreiker, blokader, kidnapping av sjefer som permitterer ansatte osv.

Hva vil skje om de ikke blir møtt på kabotasjereform-kravet?