Kan spare deg for mange skader: 360-graders kamera

Dette utstyret kan gjøre arbeidshverdagen mange hakk mindre stressende. Og sikrere.

Karl Johan med lastebil en regnværsdag er rutine for mange. Med Brigadekamera i dashbordet får man brått veldig mye bedre oversikt over potensielle problemer. Foto: Haakon Førde

Karl Johan med lastebil en regnværsdag er rutine for mange. Med Brigadekamera i dashbordet får man brått veldig mye bedre oversikt over potensielle problemer. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

Vi har skrevet om Brigades kameraløsning et par ganger tidligere, men dette er første gang jeg har fått testet det i praksis og på alvor.

I den førstkommende utgaven av TM kan du lese prøvekjøringen av nye Volvo FE 350, men opplevelsen av overnevnte kamera (som er ekstrautstyr, ikke Volvos eget) var såpass sterk at vi forserer det litt her på Tungt.

Komplisert trafikkbilde

På dette bildeutsnittet sees en rød valgkampbod i skjermhalvdelen til venstre (merk at valgt høyre kamera i toppmeny). Og fugleperspektivet i høyre halvdel av skjermen viser uteserveriung bord og stoler på Karl Johan. Foto: Haakon Førde

På dette bildeutsnittet sees en rød valgkampbod i skjermhalvdelen til venstre (merk at valgt høyre kamera i toppmeny). Og fugleperspektivet i høyre halvdel av skjermen viser uteserveriung bord og stoler på Karl Johan. Foto: Haakon Førde

Nå er det å sette seg i den situasjonen at man må rygge over et kryss på Karl Johan en regnværsdag med mye trafikk og fire millioner kinesiske turister egentlig ganske teit i utgangspunktet, men fish happens.

FE 350 er en smart ny motorstørrelse fra Volvo, som gjør FE egnet til enda flere typer arbeidsoppgaver, fra distribusjon via søppelinnhenting til lett anleggsarbeid. Foto: Haakon Førde

FE 350 er en smart ny motorstørrelse fra Volvo, som gjør FE egnet til enda flere typer arbeidsoppgaver, fra distribusjon via søppelinnhenting til lett anleggsarbeid. Foto: Haakon Førde

Normalt ville det gitt meg, som ikke er veldig rutinert, makspuls på null komma svisj. Men med kameraet ble selv denne situasjonen løst med hvilepuls.

Og nei – det er ikke bare et ryggekamera. Hovedpoenget er at du via fire kameraer montert i hvert sitt hjørne av kjøretøyet, som så er samkjørt via software, får et komplett fugleperspektiv over bilen. Dermed har du kontroll over alle truende situasjoner, barnevogner og lave hindringer på ett brett.

Bra betjening gir enkel oversikt

360-graders oversikt får du i den ene delen av skjermen. I den andre delen av skjermen kan du med et knappetrykk velge om du vil se fremover, til høyre eller venstre eller bakover.

Det kan altså fortsatt fungere som ryggekamera, bare at det er mange ganger smartere og nyttig. Det fungere også i fart, som betyr at det kan gi bedre kontroll over blindsonene i for eksempel rushtrafikk med mange overivrige aktører.

Hvor «selvrensende» kameralinsene er for snø og annen møkk vet vi ikke, men også dette er teknologi i utvikling.

Den største begrensningen vi ser foreløpig, er at teknologien ikke fungerer på bil med henger (da får man ikke koordinert kamerabildene ved utslag i leddet), men vi antar det kun er et tidsspørsmål før det kan levers til semi også.

Brigade Electronics er basert i UK, men leverer en rekke spennende produkter til bil og annen industri verden rundt. I Norge er Kolberg Caspary Lautom i Asker importør for diverse Brigade-produkter.

Bergensvær i Oslo. Hilsen bergenser :)

Bergensvær i Oslo. Hilsen bergenser :)