Girteka kjøper 500 DAF XF i en smell

Transportgiganten diskriminerer ingen av produsentene

Nye DAF XF er en nydelig bil å kjøre. Her fra lanseringen i fjor vår. Foto: Haakon Førde
Nye DAF XF er en nydelig bil å kjøre. Her fra lanseringen i fjor vår. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

- Flesteparten av bilene settes i drift i perioden juli til oktober 2018, forteller styreleder Mindaugas Raila hos Girteka Logistics.

Skal vokse i Europa

- Disse nye DAF-lastebilene inngår i planene våre om ytterligere utvidelser i Europa.

Girteka-eieren fremholder at det ikke minst er drivstofføkonomi som har påvirket valget av merke. Helt konkret dreier dets eg om XF-versjonene med Space Cab og Super Space Cab.

På bildet ser vi Girteka-sjef Mindaugas Raila signere foran DAF-sjef Preston Feight. Foto: DAF
På bildet ser vi Girteka-sjef Mindaugas Raila signere foran DAF-sjef Preston Feight. Foto: DAF

I motorrommet står den 12,9-liters PACCAR MX-13-motoren som yter 480 hk med 2500 Nm fra 900 omdreininger. Den har TraXon-girkassen.

200.000-km-intervaller

Øvrig utstyr saker som prediktiv fartsholder og prediktive girskift, avansert Eco-roll, kjørefeltvarsling, AEBS og frontkollisjonsvarsling.

Og slik ser de ut i Girteka-uniform. Foto: DAF
Og slik ser de ut i Girteka-uniform. Foto: DAF

Mtp maksimal driftstid har Girteka Logistics valgt serviceintervaller på opptil hele 200 000 kilometer.

Kjøpet er ikke uventet. De siste årene har Girteka kjøpt biler i riktig store volumer av gangen både fra Volvo og Mercedes. I den sammenhengen er en ordre på 500 biler nesten litt liten.