Girteka på nlf sin transportkonferanse

Lover akseptabel ukehvil-løsning for Girteka-sjåfører i løpet av noen måneder

Myter, sannheter, løfter og innrømmelser. Lite setter følelsene i gang like mye som transportgiganten Girteka. I helgen møtte de norsk transportbransje.

Å si at Girteka på mange måter sto i løvens hule da kommunikasjonsansvarlig Kristian Kaas Mortensen holdt sitt innlegg på NLFs transportkonferanse er neppe å overdrive.
Å si at Girteka på mange måter sto i løvens hule da kommunikasjonsansvarlig Kristian Kaas Mortensen holdt sitt innlegg på NLFs transportkonferanse er neppe å overdrive.
Publisert Oppdatert

Løfter er noe ufordragelige greier. De må naturligvis ettergås i sømmene.

Vi er på NLFs transportkonferanse. Ett av de store høydepunktene i år er litauiske Girtekas opptreden i programmet. «Slik skaper vi Europas beste Transportselskap» lød den beskjedne overskriften. Pirrende nok.

Så kan heller ikke konsernets tilstedeværelse betraktes som annet enn spennende. - Dette selskapet er selve symbolet for konkurransen fra øst, sa forbundsleder Tore Velten til oss i pausen. Han kunne ikke være mer politisk korrekt.

Girteka er trolig det selskapet bransjen har viet mest oppmerksomhet etter en rekke lovbrudd de siste årene. Nå mener ledelsen selv at det er seks år siden siste store oppslag - iallefall når det gjelder kabotasjebrudd, men dog. De rakk mye på kort tid, for å si det slik.

På plass i løvens hule var Girtekas nordiske ansikt utad, Kristian Kaas Mortensen. Han har måttet tåle mye kritikk i løpet av de tre årene han har vært ansatt, selv om motstanden ikke var veldig stor under konferansen. (Fun fact: Han fikk jobben mye etter våre skriverier i 2015. Girteka så de hadde et problem i Norge, de hadde nettopp mistet Coop-avtalen, var under mistanke for dieselsvindel i hjemlandet, vi skrev ukentlig om lovbrudd og konsernet trengte en skandinav for å rydde opp, forstå kulturen og redde omdømmet)

- Vi bommet på nesten alt i Norge og det var i siste liten at vi klarte å redde oss inn. Hadde det vært skrevet en bok om feil, kan vi si at vi gjorde dem alle sammen. Og vi gjorde dem to ganger. Sa Kaas Mortensen, mens han vektla det de nå gjør riktig.

Nå er det ingen ny mediastrategi å legge seg flate for media. Det funker ofte. Vi er neppe noe unntak. Men vi ba oss da selv på en lang samtale etter konferansen. I neste utgave av TransportMagasinet vil vi bringe en stor artikkel på bakgrunn av nettopp denne praten.

Men et par, fem, fjorten "ja og nei"-ting kan vi allerede nå avsløre:

  1. Nei. De vil ikke etablere et «Girteka Norge» (Men de eier fortsatt 40% av Thermomax og like mye av Thermotransit både i Danmark og Norge)
  2. Ja, de vokser. I dag er økningen tre biler daglig. Det betyr at de i løpet av året vil ha omkring 5000 biler i transport. I 2017 var organisk vekst hele 30%.
  3. Nei. Årsaken til de hvite bilene vi tidvis ser med død fisk i lasten, skal ikke være at de ikke ønsker negativ oppmerksomhet etter dårlig omdømme. Ifølge Kaas Mortensen er grunnen at bilene er satt i trafikk rett fra fabrikken før de har blitt profilert. Etter hvert får alle logo på sidene.
  4. Ja, de tjener gode penger på å selge sine brukte biler. (Pris pr. bil i innkjøp er relativt mye lavere enn hva fåbilseiere får, så lenge de kjøper tusen i slengen. Dette har de regnet på når de gjør innkjøpene. De selger der de får best pris. Ikke alt går østover, men skyldes også at f.eks. Russland ikke kjører Euro 6)
  5. Nei. De er ikke eid av russisk mafia eller Putins elskerinne. To enkeltpersoner eier alt. Gründeren Raila eier 90%.
  6. Nei. De har ikke hatt store kabotasje-problemer de siste seks årene. (Men veldig mange like før. Dessuten har aldri ikke kabotasje-problemet vært størst i Norge selv om de fikk noen rekordbøter. Det har derimot brudd på kjøre- og hviletid, tyveri av diesel, ikke betaling på ferger osv. historisk sett vært.)
  7. Nei, de eier ikke Kreiss eller Vlantana ( om du fortsatt måtte lure)

…. og til slutt punkt 14 eller deromkring; og her skal jeg sitere samtalen direkte:

- Hva er det største utfordringen dere møter nå? Er det omdømme, logistikk, lover eller hva?

- Det er 45 timers-regelen som nå strammes inn. (Altså regelen om at ordinær ukehvil ikke skal taes i lastebilhytta.) Vi er ikke i perfekt situasjon akkurat nå. Det handler om tid og penger. Det vil ikke bli slik at alle sjåfører kan sjekke inn på Radisson SAS, men vi har løsninger. Vi har muligheter i flere land, men ennå ikke gode nok fasiliteter i Norge. Vi overholder reglene, men vi er ikke helt på premiumnivå. Men det er vi snart. I løpet av de neste seks månedene vil vi ha gode nok fasiliteter i Norge.

- Kan jeg sitere deg på det? I dag sover jo gutta i bilen flere plasser.

- Si «akseptabel» tid.

- Njaaa, det er litt lovlig diffust til at det er troverdig?

- Ok. Shit. Si seks måneder da! Da kan dere være med og selv se at det finnes gode sanitære forhold for alle våre sjåfører uansett hvor de måtte befinne seg i Norge. Det blir ikke billig for oss, men det er ingen vei utenom.

Om dette og mye mer om både feilene Girteka har gjort og hvordan de nå har vokst til å bli en velfrisert, profesjonell og for mange en ufordragelig dyktig organisasjon kan du altså lese om i neste utgave av TransportMagasinet.