NLF og Girteka vil kjempe sammen

Det er duket for heftige transportdiskusjoner om en liten måned.

Girteka ønsker ikke at kabotasjeregelverket skal åpnes ytterligere. Der er de på linje med NLF.
Girteka ønsker ikke at kabotasjeregelverket skal åpnes ytterligere. Der er de på linje med NLF.
Publisert Oppdatert

Lite engasjerer norsk transportbransje i samme grad som når man bruker selskapet «Girteka» i en overskrift. Når vi nå også plusser på «NLF», tipper vi mange vil sperre øynene opp.

Girteka er omstridt blant norske transportører og har vokst enormt de siste årene. Fra å ha en bil og tre ansatte i 1996, disponerer selskapet nå nesten 4000 biler med 9500 ansatte.

Saken er at NLF har sin transportkonferanse 19. januar neste år. Der har de bedt transportgiganten fortelle sin forretningsmodell og ambisjon for det norske markedet.

-Vi ser at også vår driftsmodell trues av useriøse aktører som utnytter kabotasjeregelverket som et eget forretningsfelt. Derfor setter vi stor pris på arbeidet NLF legger ned i denne saken, og gleder oss til Transportkonferansen, sier Kristian Kaas Mortensen hos Girteka. Der vil han komme sammen med sjefen for deres satsing i Skandinavia, Kestutis Cizikas. Foto: Girteka.
-Vi ser at også vår driftsmodell trues av useriøse aktører som utnytter kabotasjeregelverket som et eget forretningsfelt. Derfor setter vi stor pris på arbeidet NLF legger ned i denne saken, og gleder oss til Transportkonferansen, sier Kristian Kaas Mortensen hos Girteka. Der vil han komme sammen med sjefen for deres satsing i Skandinavia, Kestutis Cizikas. Foto: Girteka.

Det er heller ingen beskjeden programpost. Tittelen på foredraget vil være «Slik skaper vi Europas største og beste transportselskap.»

Men hvor skal Girteka og NLF kjempe sammen?

Jo, det er på kabotasjefronten. - Vi trenger ingen liberalisering av EUs kabotasjeregelverk, forteller samfunns- og kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen hos Girteka.

- Det er ikke der vi tjener pengene våre, sier han i en pressemelding. Girteka driver internasjonale transporter. Vi greier fint å utnytte vår bilpark fullt ut med dagens regelverk. Faktisk kunne man strammet det ytterligere inn. Alt vi trenger er muligheten til å kjøre ett lass fra sør til nord når vi har levert vår internasjonale last og skal bevege oss ut igjen, hevder Kaas Mortensen.

Geir A. Mo er glad for at en stor aktør slutter seg til NLFs kamp mot liberalisering av kabotasjeregelverket. Foto: Svein-Ove Arnesen
Geir A. Mo er glad for at en stor aktør slutter seg til NLFs kamp mot liberalisering av kabotasjeregelverket. Foto: Svein-Ove Arnesen

NLFs direktør Geir A. Mo skjønner at det kan virke provoserende på enkelte at NLF ønsker velkommen til en bedrift som for mange er selve symbolet på konkurransen fra øst.

- Det viktigste for NLF er like konkurransevilkår – og som en del av det et strengere kabotasjeregelverk. Vi opplever at Girteka støtter oss i dette arbeidet, samtidig er de ett av europas største transportselskapet. Jeg er sikker på at NLFs medlemsbedrifter kan la seg inspirere av et foredrag om Girtekas utvikling og ser frem til å overvære både innledningen og den påfølgende diskusjonen.