Girteka fosser frem - nærmer seg Norges største

100 prosent inne i milliardbedriften Thermo-Transit.

Vokser gjennom oppkjøp: Tar vi utgangspunkt i vår liste med de 100 største godstransportselskapene i Norge publisert i fjor høst, er Girteka gjennom Thermo-Transit og Thermomax nå oppe på delt 3. plass sammen med Asko Transport Foto: Girteka

Vokser gjennom oppkjøp: Tar vi utgangspunkt i vår liste med de 100 største godstransportselskapene i Norge publisert i fjor høst, er Girteka gjennom Thermo-Transit og Thermomax nå oppe på delt 3. plass sammen med Asko Transport Foto: Girteka

Publisert Oppdatert

I en beskjeden pressemelding nylig var headingen at Thermo-Transit-gründer Jesper Hansen etter 30 år gir seg som daglig leder – for å bli styreleder.

Og det skal sies, det er en bragd Hansen har bak seg. Det i dag Padborg-baserte selskapet ble etablert på Fyn i 1987 med en bil og en ansatt – og har i dag avdelinger i fem europeiske land.

  • I Danmark omsetter det i dag (2016-regnskap) for 434 millioner danske kroner.
  • I Norge omsetter det (2016-regnskap) for 611 millioner norske kroner.

Både i Danmark og Norge er også bunnlinjen meget pen til denne tøffe sektoren å være. Men: Den tilhører altså nå Girteka i sin helhet.

100 prosent eier

Desember 2015 kunne du lese på Tungt at Girteka kjøpte 40 prosent av aksjene i Thermo-Transit. 30. januar i år ble det altså offentlig at de nå overtar samtlige aksjer.

Fra før er Girteka også eier av Thermomax i Norge. Som også er et selskap med solid omsetning, 134 millioner kroner i 2016. Og pen bunnlinje.

Like stor som Asko Transport

Satt på spissen kan vi dermed si at Girteka er eksponert med en omsetning på minst 750 millioner kroner i Norge (summert Thermomax og Thermo-Transit Norge i 2016).

Tar vi utgangspunkt i vår liste med de 100 største godstransportselskapene i Norge publisert i fjor høst, er Girteka dermed reelt oppe på delt 3. plass sammen med Asko Transport – og hakk i hæl på Bring-selskaper som Frigo og Linehaul.

I førstkommende TransportMagasinet kan du lese et stort – og igrunn ganske gripende – intervju med kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen.

OM DU IKKE ER ABONNENT? DA HAR DU FORTSATT SJANSEN, KLIKK HER