Glem magneten på gearkassa - nå er det high-tech som gjelder

Flere har blitt stanset med "litt for perfekte" kjøre- og hviletider. Slik gjør de det.

Illustrasjonsbildet viser en av bilene fra selskapet som er stanset med flere biler som har hatt manipulerte givere.

Illustrasjonsbildet viser en av bilene fra selskapet som er stanset med flere biler som har hatt manipulerte givere.

Opprettet
Slik ser synderen ut. Denne Kitasgiveren er fusket med.

Slik ser synderen ut. Denne Kitasgiveren er fusket med.

En "vanlig" måte å jukse med fartskriveren er å sette en magnet på gearkassa. Magneten forstyrrer signalene til Kitas-giveren som registrerer kjøre- og hviletiden og er en metode kontrollørene også kjenner godt til. En bivirkning er at ikke ABS-bremsene fungerer som de skal.

I takt med at utstyret har blitt mer avansert, har også juksemetodene utviklet seg. Flere lastebiler er blitt stanset med manipulerte skrivere der utstyret er mer avansert enn noen gang tidligere.

I skrivende stund er det spesielt et transportselskap fra Latvia som stikker seg ut etter at flere av deres trekkvogner er blitt stanset med manipulerte skrivere både i Norge og i Sverige.

Vår kollega i Sverige, Proffs, har kilder som forteller at det er selve Kitas-giveren som er manipulert og at sjåføren deretter kan veksle mellom kjøring og hvile med en fjernkontroll. Bort med lett avslørende bevis, inn med mikrochip og fjernkontroll.

I Sverige har politiet i Region Nord hatt fokus på dette og i skrivende stund har de stoppet hele syv kjøretøyer med denne typen utstyr. Fem av disse har vært fra det latviske selskapet Lars Prim som har hovedkontor i Riga.

Hverken politi eller vegvesen har ønsket å fortelle at det er nettopp denne bedriften som er stanset og anmeldt, men tungt.no sitter på dokumentasjon som bekrefter situasjonen.

For kort tid tilbake ble også en av bilene stoppet på Jessheim med samme type manipulert skriver.

- Det som er problemet nå er at det aldri tidligere har vært så vanskelig å avsløre juksingen ettersom det ikke synes på utsiden av skallet rundt selve kitas-giveren, forteller en politikilde til Proffs. Selve manipuleringen skjer på innsiden av skallet. Softwaren avslører heller ingenting om manipuleringen.

Hvordan politiet avslører det hele, kan vi ikke skrive. Men kompetansen er på plass. Vi er også kjent med at både selskap og sjåfører er anmeldt.

Norske Thermo-Transit er blant de som bruker Lars Prim. Der reagerte de umiddelbart:

- Lars Prim er en mindre underleverandør hos oss og vi har nettopp fått kunnskap om saken. Vi har kalt selskapets ledelse inn til møte for å få deres syn. Det er helt klart at Thermo-Transit ikke kan jobbe med underleverandører som bryter loven, forteller general manager Ragnhild S. Gjøsdal.

Om det er politiets og kontrollørenes økte kunnskaper om juks eller om antall manipulerte skrivere har økt, kan man bare spekulere i. Det som er sikkert, er at jukset er mer sofistikert enn tidligere. Hvordan ser politiet på dette?

- Dette er svært alvorlig, både for sjåfør, fri konkurranse og ikke minst trafikksikkerhet, avslutter vår politikilde.

Lars Prim har fått anledning til å svare på situasjonen. Der kommer klar tale: Det er sjåførenes skyld!