GPS-jammere avdekket i PostNord-biler

GPS-jammere i lastebiler kan brukes til å sette flåtestyringssystemer ut av spill. Er det årsaken til økt bruk?

Du trenger ikke google langt for å finne billigere og hendige jammere- men det er ikke mer lovlig av den grunn.
Du trenger ikke google langt for å finne billigere og hendige jammere- men det er ikke mer lovlig av den grunn. Foto: Skjermdump
Publisert Oppdatert

I artikkel i Aftenposten i dag (klikk for link) er sjefpilot Bent Næss i Norsk Luftambulanse bekymret for økende bruk av GPS-jammere, da det samtidig setter sikkerheten på spill for helikopter, personell og pasienter i nærheten.

En politiaksjon etter en trafikkulykke 4. mars i Røyken hvor dette problemet oppsto, avdekket at jammerne satt i to lastebiler fra PostNord.

- Dette er ulovlig utstyr, fastslår kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord overfor Aftenposten i dag.

I artikkelen går det frem at en av tre sannsynlige årsaker til økende bruk av GPS-jammere i lastebiler er at sjåføren ønsker å sette flåtestyringen ut av spill for at arbeidsgiver ikke skal vite hvor vedkommende befinner seg.

Det er Nasjonal kommunikasjonsmydighet som har denne hypotesen.

De to øvrige mulige årsakene er å unngå GPS-basert veiavgift/bompenger der hvor dette brukes i Europa. Og selvsagt om man har stjålet et kjøretøy med GPS-sporing.

I artikkelen opplyser FFI at deres målestasjon i Oslo registrerer tilfeller av tilsiktet bruk av GPS-jammere hver eneste dag.

Så om det nå sitter flåtestyringsansvarlige der ute og lurer på hvorfor man oppdager hull i trackingen, er det grunn til å skru opp mistenksomheten. Unnasluntring er en ting – å risikere andres liv og helse er en ganske annen.