Grombilfabrikken

Scania Danmark sin avdeling i Vojens har sakte men sikkert bygget opp sin kompetanse på "grombiler" og leverer i år et 60-talls lastebiler til norske kunder.

Gert Nommensen (t.v.) og Otto Hirschel hos Scania Vojens leverer årlig rundt 60 lastebiler av ypperste kvalitet til norske kunder. Scaniaen i bakgrunnen var klar for levering kunde i Alta da TM besøkte Vojens.

Gert Nommensen (t.v.) og Otto Hirschel hos Scania Vojens leverer årlig rundt 60 lastebiler av ypperste kvalitet til norske kunder. Scaniaen i bakgrunnen var klar for levering kunde i Alta da TM besøkte Vojens.

Opprettet
TOMO fikk mye spalteplass her i TM for halvannet år siden. Trekkeren som er stasjonert i Tromsø har gitt mye god reklame for påbyggerverkstedet hos Scania Vojens.

TOMO fikk mye spalteplass her i TM for halvannet år siden. Trekkeren som er stasjonert i Tromsø har gitt mye god reklame for påbyggerverkstedet hos Scania Vojens.

Fiffige detaljer. Lysbildeshow på asfalten hører med når denne type kjøretøy åpner dørene for publikum.

Fiffige detaljer. Lysbildeshow på asfalten hører med når denne type kjøretøy åpner dørene for publikum.

Riktignok leverer de også 300 lastebiler til danske kunder hvert år, men de norske kundene anses såpass viktige at man har valgt å øremerke verksmesteren til å jobbe hovedsaklig mot det norske markedet.

Gert Nommensen er som dansker flest. Smilende og imøtekommende. I hans tilfelle lønner det seg også. Norske kunder legger igjen de største summene av kundene som handler her. Det er liksom ingen grenser hos nordmennene.

Youtube

I fjor vår fikk Telhaug sin nye trekker. Den mest påkostede trekkvognen Scania Vojens har levert.

For danske påbygg vekker oppsikt. På utstillinger og messer er bilene herfra godt representert. Det gir god drahjelp med tanke på markedsføring. I tillegg lages det video når en ny lastebil skal overleveres. Telhaug, TOMO og Hauge Transport. De lever alle godt på youtube.

Er dette Norges mest påkostede Scania? 

70 serien

En tur rundt i lokalene i Vojens avslører et skreddersydd system for denne type oppbygging. Delene har strekkoder som scannes når mekanikerne henter dem og kostnadene logges automatisk til rett bil. Full kontroll i alle ledd. Her ligger bakskjermer, kjettingoppheng og verktøyskap på sine respektive plasser. Og lys, i bøtter og spann.

Nommensen viser oss deler til 70-serien. De monteres på konseptbilene i Norge, men lages her i Vojens.

Stolthet

- Hos oss får kundene en totalpakke. Vi mottar bilen fra fabrikken og sørger for at den holder tidsskjemaet som er avtalt med kunden. Vi tar oss av all logistikken og frakter bilen til lakk og polstring. Scania Danmark har eierskapet på bilen frem til den eksporteres til Norge. På den måten er den forsikret og under sikre forhold mens vi jobber med den her nede, forklarer Nommensen.

Både han og sjef for oppbyggeravdelingen i Vojens, Otto Hirschel, strutter av stolthet mens de forteller om arbeidet som gjøres her. Og med rette. Trekkvognene som står ute i hallen er så delikat forseggjorte at man bare må la seg imponere.

Bergensere

- Se her, sier Nommensen og stikker fingeren inn mellom skjermene og dørkplaten. - Slik må det være på norske påbygg, ellers gnisser delene mot hverandre. Vi vet hvordan norske veier er og bygger bilene der etter. Det er forskjell på en dansk og en norsk lastebil som bygges her, fastslår han.

Bergenserne Nils Fredrik Nilsen og Stein Inge Larsen fra Byrknes Auto var blant de første som begynte å bygge biler i Vojens. Siden har stadig flere fått øynene opp for verkstedet.

Tøffe påbygg herfra, med ekstra finish, finner som regel veien til Norge.

Telhaugs "Country Girls". Den foreløpig heftigste trekkeren som er levert fra Scania Vojens i Danmark.

Telhaugs "Country Girls". Den foreløpig heftigste trekkeren som er levert fra Scania Vojens i Danmark.