Palleplass 1 sjåfør Gunnar Eftedal, for uten dyktige sjåfører ingen gode transportforretninger. På nr. 2 lastebileier Ian Karl Gustavsen, uten gode transportforretninger ingen å selge til. Nederst, på bunnplass 3, selger John Hunsrød som med stolthet mente MAN er det beste man får for penger. Foto: Bjørn Magnussen
Palleplass 1 sjåfør Gunnar Eftedal, for uten dyktige sjåfører ingen gode transportforretninger. På nr. 2 lastebileier Ian Karl Gustavsen, uten gode transportforretninger ingen å selge til. Nederst, på bunnplass 3, selger John Hunsrød som med stolthet mente MAN er det beste man får for penger. Foto: Bjørn Magnussen

Gustavsen i Larvik 50 år - og dette var gaven til dem selv.

Feiringen ble markert ved overlevering av en ny MAN i Performance-utgave og firmafest på deres egen «firma-fest-låve!»

Publisert Oppdatert

Gustavsen i Larvik 50 år. Ikke verst, fylle 50 år som norsk transportør, slik verden har blitt.

Hva er bedre å høre om en transportbedrift enn at det sjelden er ledige jobber der og like sjelden at bedriften bytter kunder?

Her er det altså full trivsel - enten man kjører der eller mottar varer fra velrennomerte Gustavsen Transport AS.

- Kvalitet har vært en målsetning og blitt varemerket vårt det, om jeg får skryte litt på en dag bedriften fyller 50 år, sier daglig leder Ian Karl Gustavsen. En mann som oser av autoritet og grundighet, men allikevel med glimt i øynene.

Sjåfør Gunnar Eftedal på kun 70 år ble dagen før jubileumsfesten overrakt en flott MAN TGX 33.640 i performance line-utgave, tandem og med den nye etterlengtede 640-motoren under dørken. Og med Gunnars navn lakkert inn på siden av hytta, for ingen signaler fra hverken arbeidsgiver eller -taker om noen pensjonering her, skal vite.

2. og 3. generasjon Gustavsen Transport, en blid men bestemt familie, da fornøyde kunder er bestefars oppskrift som følges til punkt og prikke. Far Ian Karl sittende i sjefsstolen med sine sønner Karl-Gustav og Jon Aslak til høyre.
 Foto: Bjørn Magnussen
2. og 3. generasjon Gustavsen Transport, en blid men bestemt familie, da fornøyde kunder er bestefars oppskrift som følges til punkt og prikke. Far Ian Karl sittende i sjefsstolen med sine sønner Karl-Gustav og Jon Aslak til høyre. Foto: Bjørn Magnussen

Gunnars innbyttebil blir nok ikke stående lenge i noen bruktbilhall. Vårt lands danske MAN-høvding, Niels-Jørgen Toft Jensen, måtte selv opp i Gunnars innbyttebil for å ta en titt. En svært så sympatisk toppleder, forresten, som både stammer fra en transportfamilie i Danmark, og selv hadde sin første tur til Nord-Norge som sjåfør, med en Volvo F-89.

- Har varmet frosne kjetting-taljer foran her i alle år, ikke Euro-6, men aner ikke en gang lukten av eksosen, sier Gunnar mens han peker på den doble eksosutgangen. Innbyttebilens V8 byttes inn i MAN’s nye versting på 640 hester – tilbake til 6 på rekke. Vi avtaler en prat med Gunnar etter noen uker i bilen; du kan lese om han i TM rett over ferien.

Men vi klarer allikevel ikke la være å ringe han tre dager etter han mottok nybilen. - Motoren går omtrent som gamlebilen den, men enda lugnere lydbilde. Men girkassa, den er bare helt aldeles suveren, for den tenker som en sjåfør! Sier Gunnar, og fortsetter: Klart utseende teller! - Jeg er jo en gammal gubbe, men innrømmer det betyr litt at bilen ser så bra ut, for det er mer moro å holde redskapen rein og strøken når det ser ut som dette her.

Og jeg har allerede begynt å like avstandsmåleren, får jo aldri kjørt for nær en bil – for et sikkerhetsverktøy! Gunnar lar det klart skinne gjennom at selv 70-åringer syntes det er moro å få biler som ser flotte ut. - Litt mer artig å vaske på noe som ser så bra ut. Men nå må jeg ut av bilen her.

Gustavsen Transport

Gustavsen Transport ble etablert i 1967 av Karl Johan Gustavsen, Kalle blant venner, med en lastebil for kjøring av granitt. Året etter kom sønnen Ian Karl Gustavsen med, og kjøretøyparken ble utvidet med en hjullaster. I 1969 ble det anskaffet en lastebil med tilnavnet Laura og en tilhenger som ble kalt Bærpeller’n. Fra da har bilparken økt sakte, men sikkert. I dag teller lastebilparken rundt 30 enheter, hvorav 20 er MAN. Et par leiebiler kjører også for selskapet. Bortsett fra to fireakslede biler som kjører for Tine, er alt trekkvogner. Mye av transporten skjer for lokale entreprenører, og granitt-kjøringen har selskapet fortsatt.

I dag drives selskapet av Ian Karl Gustavsen i samarbeid med sønnene Karl-Gustav Edland Gustavsen og Jon Aslak Edland Gustavsen. Selskapet har rundt 40 ansatte.

Firmafesten dagen etter overleveringen av splitter ny jubileums MAN, antar vi gikk bra i en transportbedrift som Gustavsen med mange på lønningslista som har passert både 10, 20, 30 og 40 år i firmaet.

Hehe, hukommelsen gikk plutselig litt tilbake, til «før i tiden» og til visse andre kjente firmaer. Som brukte å ha julebord på danskefergene, hvor det på sjøstrekningen Oslo – Danmark – Oslo hadde lett for at halve staben enten fikk sparken eller selv sa opp. Mandagen derpå, ja da gikk livet imidlertid videre for alle parter.

3 mann på MAN pallen

Jo, her må det bli overrekkelse av ny bil etter premiemetoden. Dvs. 1., 2. og 3. plass. Hvor vi tillater oss å tenke at uten innsatsen til sjåfører som Gunnar – intet grunnlag for et sunt transportfirma. Hvor nr. 2 på pallen blir lastebileier Ian Karl Gustavsen, og "uden de dyktige vognmend" – som MAN høvding Niels-Jørgen kaller de for – ingen «kun» nr. 3 på laveste pallen. - Jeg kan leve med 3. plass jeg, uttrykte en fornøyd lokal MAN selger John Hunsrød i Larvik. Som hadde slitt r… av seg for å få lakkert en modellbil i samme fargene som Gustavsen, til overrekkelsen og markeringen av 50-års jubileet. Nevnte vi at bedriften hadde sin egen festlåve?