Han er "verdens mest drivstoffeffektive sjåfør"

På fredag 19. september ble verdensfinalen i Volvo Trucks’ sjåførkonkurranse Drivers’ Fuel Challenge 2014 holdt i Gøteborg. 23 dyktige finalister fra hele verden møttes i tøffe innledende heat hvor kun de aller beste gikk videre til finale. Christian Scheiflinger fra Østerrike kunne på slutten av dagen stikke av med tittelen «verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» etter å ha brukt 2,46 liter på 11,42 minutter.

Christian Scheiflinger fra Østerrike kunne i helgen reise hjem med tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør».

Christian Scheiflinger fra Østerrike kunne i helgen reise hjem med tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør».

Opprettet
Frode Henriksen (45) var Norges finalist i verdensfinalen.

Frode Henriksen (45) var Norges finalist i verdensfinalen.

Finalebilen var en Volvo FH 500 Globetrotter 4x2 i Volvo Ocean Race-design. Med henger var det en total lengde på 16,5 meter, og totalvekten var 40 ton

Finalebilen var en Volvo FH 500 Globetrotter 4x2 i Volvo Ocean Race-design. Med henger var det en total lengde på 16,5 meter, og totalvekten var 40 ton

- Alle de 23 finalistene hadde veldig gode ferdigheter. Det gjelder å tilpasse seg trafikken og utnytte den enorme kraften i bevegelsen til en fullastet lastebil. En dyktig sjåfør vet hvordan han eller hun skal bruke lastebilens tyngde til sin fordel, sier Andrew Low, ansvarlig for sjåføropplæring hos Volvo Trucks og også ansvarlig for kjøreruten i konkurransen.

Kjøreruten var i realistiske omgivelser på demo-banen til Volvo Trucks i Gøteborg. Den var 6,9 kilometer lang og bestod av bakker med 8, 12 og 16 % hellinger, lengre strekninger, U-sving og to fulle stopp. Finalebilen var en Volvo FH 500 Globetrotter 4x2 i Volvo Ocean Race-design. Med henger var det en total lengde på 16,5 meter, og totalvekten var 40 tonn.

Frode Henriksen (45) var Norges finalist i verdensfinalen. Han kvalifiserte seg før sommeren da han ble «Norges beste sjåfør» i juni.

Les også: Stor spenning da Volvo Norge kåret Norges mest drivstoffeffektive sjåfør

Etter innledende heat brukte Frode 3,01 liter drivstoff på 11,39 minutter, noe som ikke holdt for å komme videre til semi-finaler.

- Jeg satset på å rulle så langt som mulig, men kjørte nok litt for fort, sa Frode Henriksen etter kjøringen. Til vanlig kjører han MAN i sitt eget firma Brødrene Henriksen AS, men han har bestilt en Volvo FM og gleder seg til leveringen.

- Visse kriterier gjorde at det ble en Volvo FM. Volvo Dynamic Steering, lavt innsteg og mulighet for spesialpåbygg var avgjørende, sa Frode, firmaet hans driver med tankrenovasjon og høytrykksspyling.

Små justeringer, store forskjeller

Med små justeringer kan lastebilsjåfører gjøre en stor forskjell på drivstofforbruket og dermed spare inn på drivstoffkostnader. For et transportfirma kan drivstoffkostnadene utgjøre cirka en tredjedel av utgiftene. Volvo Trucks egne tall viser at en drivstoffeffektiv sjåfør kan spare opptil ti prosent i redusert drivstofforbruk, noe som på sikt innebærer store besparelser for et transportfirma. «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» - Christian Scheiflinger - har gjort drivstoffeffektiv kjøring til en hobby.

- Jeg er perfeksjonist og tar effektiv kjøring som en hobby. Jeg har sett, lest og hørt hvordan en skal kjøre effektivt, lært hvordan lastebilen oppfører seg og følger alt slavisk, sa Christian etter finalen.

Konkurransen Drivers' Fuel Challenge er en av flere måter Volvo Trucks bruker for å sette søkelyset på hvor stor betydning en enkelt sjåfør faktisk har.

- Det handler om rette oppmerksomheten mot hvor stor forskjell en enkelt sjåfør kan utgjøre. Drivers' Fuel Challenge er en av mange måter vi gjør dette på. Drivstoffeffektiv kjøring er noe alle sjåfører kan lære, men det tar tid og krefter hver eneste dag, sier Jarkko Aine, ekspert på transportløsninger hos Volvo Trucks.

23 sjåfører var kvalifisert til verdensfinalen i Drivers' Fuel Challenge 2014.

23 sjåfører var kvalifisert til verdensfinalen i Drivers' Fuel Challenge 2014.

Kjøreruta var i realistiske omgivelser på demo-banen til Volvo Trucks i Gøteborg. Den var 6,9 kilometer lang og bestod av bakker med 8, 12 og 16 % hellinger, lengre strekninger, U-sving og to fulle stopp.

Kjøreruta var i realistiske omgivelser på demo-banen til Volvo Trucks i Gøteborg. Den var 6,9 kilometer lang og bestod av bakker med 8, 12 og 16 % hellinger, lengre strekninger, U-sving og to fulle stopp.