Håpløst ved Minnesund

Statens vegvesen har laget en skikkelig trafikkfelle ved Minnesund.

Publisert Oppdatert

Minnesundsbrua på E6 skal utvides til fire felt og i forbindelse med dette arbeidet har de stengt brua og kjører trafikken over på gamle Langset-bru. Problemene er flere med en slik løsning. For det første er denne brua dårlig og gammel, og tunge kjøretøy pålegges å holde en avstand på 100 meter mellom hvert tungt kjøretøy. Det som skaper enda flere problemer er bredden på veien.

Rekkverkene på hver side står nemlig så nært hverandre at vogntog og busser får problemer når de møtes. Skal man unngå å skade speil og biler, må man nærmest ned i sneglefart når man møter hverandre på brua. Her om dagen opplevde jeg det selv. På vei fra Oslo til Trondheim bak rattet på et vogntog, møtte jeg en kollega midt på brua. Begge måtte ned i nærmest stillestående for å unngå å "treffe" hverandre, og det var ikke plass til en finger mellom speilene.

Er det virkelig meningen å ha det slik fram til neste sommer da Minnesundsbrua igjen kan åpne?

E6 nordover fra Oslo har stor trafikk, ikke minst gjelder dette for yrkestrafikken. I tillegg til de rent trafikale problemene 100-metersregelen fører til, kommer det til å gå et lass med sidespeil. Men den kostnaden bekymrer vel ikke Statens vegvesen? Og hva skjer når bobilsesongen tar av? Utlendinger i leid bobil er ikke de som har best kontroll over bredden på kjøretøyet sitt.

Tipper kaoset blir totalt ved Minnesund i ferietiden, med en bobil midt i veibanen og vogntog i møte. Og katastrofen kan bli total hvis en vogntogsjåfør ikke tar hensyn til skiltingen og kjører for fort over brua. Med bare et par centimeters margin skal det ikke mye til før ulykken er et faktum.

Hva kan gjøres? Jo rekkverkene, som er plassert innenfor de ytre rekkverkene, må flyttes slik at det blir bedre plass for tunge kjøretøy å møtes.

Hvis ikke tror jeg Minnesund får mer og uheldigere presseomtale enn Statens vegvesen setter pris på i året som kommer.