23948sdkhjf

Nei. Terminalvakta har ikke lov å ta kopi av førerkortet

Lov eller ikke lov? Jo, sier Bring. Nei, sier Datatilsynet.

For en tid tilbake fikk redaksjonen et spørsmål vi vil tro mange kjenner seg igjen i. Det dreier seg om terminaler der vakta krever kopi av førerkort for å slippe sjåføren inn. En sjåfør tok kontakt med oss etter å ha opplevd dette på Bring Frigos nye terminal på Alfaset.

Man skal som kjent ikke «strø» rundt seg med personnummeret sitt og sjåføren misliker denne praksisen. Selv er han på plassen to ganger ukentlig. Dermed blir det mange kopierte førerkort med hans personnummer på. Kan det være lov å ta kopier av førerkortet på denne måten? undrer han.

Etter personopplysningsloven må det foreligge et behandlingsgrunnlag for at terminalvakta skal kunne ta slike kopier. - Vi mener at behovet er til stede for i ettertid å kunne dokumentere at identitetskontroll ble utført ved ankomst til terminalen, eksempelvis ved etterfølgende reklamasjoner, ved bortkomst av gods etc, fortalte Bring da vi først tok opp saken. De forutsetter imidlertid at sjåføren leverer dette frivillig.

Bring er neppe alene om praksisen, men er den lov? De mener det.

Det er ikke Datatilsynet enig i.

- Her bør kontrollbehovet oppnås på andre måter

- Det som er kjernen her, er at fødselsnummeret fremgår av førerkortet. Man skal ikke behandle flere opplysninger enn man har behov for. Det forteller juridisk seniorrådgiver Ylva Marrable hos Datatilsynet i en kommentar til tungt.no. Hun poengterer at det i Personopplysningsloven spesifikt står om bruken av personnummer. I §12 står det å lese at slike opplysninger bare kan brukes ved saklig behov.

Det er ikke nødvendig å ha personnummeret til en sjåfør i slike tilfeller, mener Marrable. Her bør kontrollformålet oppnås på andre måter. Man kan for eksempel vise legitimasjon når man kommer og vakta kan kvittere på en liste istedet for å ta kopi av selve førerkortet, sier hun.

Hva med samtykke?

- Samtykke er ikke et egnet grunnlag her. For at samtykke skal være lov, må det være et reelt alternativ å kunne si nei. Man må kunne ha et valg. I situasjoner som dette er det vanskelig for en sjåfør å si nei, mener Marrable.

Hva bør gjøres nå da?

- Vi vil oppfordre alle terminaler som gjør det på denne måten om å gjennomgå praksisen de har på området, avslutter Marrable.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125