Salget over 16 tonn i 2016:

Hårfint!

Om ikke Volvo-ledelsen fortsatt svetter litt nå…

På dette bildet fra januar i fjor var Waldemar Andre Christensen ennå ikke Volvo-sjef for alvor. Og tallet bak pekefingeren viser hvor mye Volvo faktisk bommet i prognosen på totalmarkedet over 16 tonn. Det endte på over 4300…Men viktigst: Volvo ble likevel markedsleder.

På dette bildet fra januar i fjor var Waldemar Andre Christensen ennå ikke Volvo-sjef for alvor. Og tallet bak pekefingeren viser hvor mye Volvo faktisk bommet i prognosen på totalmarkedet over 16 tonn. Det endte på over 4300…Men viktigst: Volvo ble likevel markedsleder. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

For ingen hadde vel sett for seg at det skulle bli så svett?

De to svenske merkene er utrolig nok igjen tilbake på nivået hvor differansen kan telles på fingrene!

Hele siste halvår 2016 så nemlig markedslederløpet kjørt ut for Scania. Volvo-ledelsen var så til de grader komfortabel.

Og selv om Scania hadde ny bil å begynne å selge i høst, vet alle hvor lang tid det normalt tar fra en lansering til vi ser utslagene på statistikken for alvor.

Selv etter 11 måneder av 2016 var Volvo-ledelsen «trygg», med 1585 biler, 73 enheter foran Scania.

Men som vi skrev den gang «…helt umulig er det jo ikke. Man kan tenke seg at en storflåteregistrering fra f.eks. Bring kan skape en slik ubalanse en måned.»

Om det var det som skjedde vet vi ikke, men så går Scania likevel hen og gruser Volvo så ettertrykkelig i desember. 182 Scania mot 117 Volvo.

God i hoderegning? Saldoen endte med 1694 Scaniaer, bare 8 biler bak Volvo 1702… Volvo er dermed tilbake som markedsleder.

Vekstår 2016

Totalt viser statistikken fra OFV 12,3 % vekst fra 2015, som også var et godt år. Desemberboomen var for øvrig et rent Scania-fenomen, og ikke noe de andre merkene dro nytte av.

Totaltallet 4380 biler inkluderer drøyt 60 maskiner som slumper med på denne statistikken, men det er ikke tvil om at det er lastebilene som vokser i volum.

Alle de fire store lastebilmerkene har vokst i 2016. De negative tallene for DAF, Iveco og Renault ser stygge ut i prosent, men utgjør likevel et lite antall biler.

Mercedes på 3. plass vokste totalt 57 biler til 557 enheter. Men samtidig sank markedsandelen fra 12,8 til 12,7 prosent.

MAN på 4. plass har også vekst fra 237 til 253 biler, men dermed sank markedsandelen fra 6,1 til 5,8 prosent

Tabellen fra OFV

Dette er 2016 registreringene over 16 tonn per 31. desember:

  1. Volvo, 1702 biler
  2. Scania, 1694 biler
  3. Mercedes, 557 biler
  4. MAN, 253 biler
  5. DAF, 47 biler
  6. Iveco, 36 biler
  7. Renault, 29 biler

De øvrige vektklassene

10 til 16 tonn opp 48,5 prosent. Mercedes klar segmentvinner i et lite segment med totalt 245 biler.

7,5 til 10 tonn opp 29,4 prosent. Iveco klar segmentvinner i et lite segment med totalt 132 biler.

Under 7,5 tonn øker også. I dette segment skiller ikke statistikken fra OFV mellom lastebiler og bobiler. Dermed er det ikke krystallklart hva som øker og hva som går tilbake. Noen interessante trekk er det likevel:

  • Mercedes holder tabelltoppen som vanlig, med 182 Sprintere.
  • Iveco på andreplass, 62 biler, en flott utvikling med 48 prosent økning.
  • Så har vi Daimler-merket Fuso da, 35 biler er mer enn firedobling i 2016
  • MAN på fjerdeplass med 26 biler har doblet i 2016.