Etter noen mil:

- Heller en personlig DAF enn en strippet Volvo eller Scania

DAF-eieren Paccar sine regnskaper har gått i pluss 79 år på rad. Men hva føler enbilseier Tore Meyer når han skal gjøre opp regnskapet med sin CF. Hva er styrkene og svakhetene?

Skapet har innvendig høyde på 2,60. Det er bra høyde på innlastningen og gjør at han får med seg ganske høye kolli. Surreskinnene er innfelt. Ingenting skades når MR T, aka Tore Meyer, er på jobb!
Skapet har innvendig høyde på 2,60. Det er bra høyde på innlastningen og gjør at han får med seg ganske høye kolli. Surreskinnene er innfelt. Ingenting skades når MR T, aka Tore Meyer, er på jobb! Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

- Hva var den utløsende faktor for at du kjøpte akkurat denne bilen?

- Det var at jeg hadde tilsvarende bil tidligere. Erfaringen var god og jeg så ingen grunn til å prøve noe annet. Kostnaden var minimal ved å eie og det er en utrolig bil å kjøre. Dessuten føler jeg at jeg prismessig kunne koste på denne og få akkurat den bilen jeg ville ha istedet for å legge mer penger i potten og "bare" få en strippet Volvo eller Scania.

Den forrige modellen hadde et utfellbart trinn i fronten. Denne har tre og det er dermed enklere å komme seg opp.
Den forrige modellen hadde et utfellbart trinn i fronten. Denne har tre og det er dermed enklere å komme seg opp. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Er forventningene innfridd?

- 100%

- Bilens spesifikasjoner?

- DAF CF 330 (370) FA

- Serviceavtale? I så fall hvilken?

- Nei

- Når ble bilen tatt i bruk?

- Sommeren 2017.

- Type kjøring?

- Spesialtransport. Datatransport er min hovednisje. Store og tunge anlegg som skal flyttes, men kanskje over kort distanse.

- Km.stand?

- 51.000.

- Finansiering?

- Denne har jeg kjøpt. Cashet ut. Prøvde leasing i 1999 og det falt ikke i smak. Hadde den forrige bilen i 7 år og fikk dermed bygd opp egenkaptital.

Fakta om sjåfør og bileier:

Navn: Tore Meyer Alder: 55 Bosted: Askim Fartstid: 37 år Kjørt mest: 8 år med DAF, men også hatt flere år med Renault Premium. Sjåførens melding til fabrikken: - Hva er genialt? - Det som er utrolig bra er innsteget. Er så greit å komme inn i. Etter mange år ut og inn begynner knærne å si i fra. Innsteget i denne bilen gjør arbeidsdagen greiere. - Og hva bør forbedres? - Skal vi se.... hm... Der sliter vi jo. Vi gjør det. Jeg har jo fått rettet på det jeg ønsket. I utgangspunktet trengte jeg mer effekt. Da jeg fikk bilen var trekkraften dårligere enn forventet. Det har DAF fikset. De tok veldig bra tak i problemet og nå yter motoren 40 hk mer. Tore kjører altså en 370 og er ikke blant smågutta med 330...

- Hvem har bygget påbygget og hvorfor?

-PLS har bygd påbygget og en av de viktigste til at jeg valgte dem er faktisk selgeren og hans oppfølging også i ettertid av handelen. Morten Sandungen er fantastisk i så måte.

- Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Det viktigste sjekkpunktene har vi her. En knapp på nøkkelbryteren, så kan jeg gå rundt bilen og sjekke alle lys. Veldig enkelt.

- Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

- Nei.

- Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

- Veldig greit. Spylervæskepåfyllingen er supert i forhold til den gamle versjonen.

- Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

Leselampa kan vinkles. Det er nytt på denne modellen.
Leselampa kan vinkles. Det er nytt på denne modellen. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Ja, jeg vil nok si det. Når jeg hever den på lufta, får jeg veldig god plass.

- Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja, veldig. Er som på personbilen.

- Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

- På dette året har jeg vært inne en gang.

- Jeg vil ikke ha en ribbet Scania eller Volvo. Det er bedre å koste på denne og gjøre den personlig. Samtidig er vedlikehold og driftskostandene lik null. Nå er det lenger mellom hver serviceintervall også. Jeg har en fast kostand på 20.000 i året og utvidet garanti.
- Jeg vil ikke ha en ribbet Scania eller Volvo. Det er bedre å koste på denne og gjøre den personlig. Samtidig er vedlikehold og driftskostandene lik null. Nå er det lenger mellom hver serviceintervall også. Jeg har en fast kostand på 20.000 i året og utvidet garanti. Foto: Svein-Ove Arnesen

Hyttelivet:

- Førermiljø, plusser og minuser?

- Plussene er at det er veldig oversiktlig. Denne er ekstra støysvak fordi jeg var innom Buur som har polstret hele gulvet. Det kjennes og kan anbefales. Er som å kjøre privatbil. Nå er jo DAF stille i seg selv.

Stilrent. Interiøret går i grått og blått. Sengeteppet er gjemt unna, men det er også grått. Hytta er gjennomført og signert Buur.
Stilrent. Interiøret går i grått og blått. Sengeteppet er gjemt unna, men det er også grått. Hytta er gjennomført og signert Buur. Foto: Svein-Ove Arnesen

Litt negativt er speilene. De er store og sidesynet fra høyre kunne vært bedre. Om speilene hadde vært slankere, ville det gitt bedre sikt.

- Sikt og blindsoner?

- Se over.

- Hvor nær bilen ser du asfalten?

- 3,80

- Sover du godt? Seng og gardiner OK?

Påfyllingen til vinduspylervæske er bra. Her kan både kanner og poser brukes uten å strule for mye. Svært mange lastebiler har sine snåle vinkler som gjør dette vanskelig.
Påfyllingen til vinduspylervæske er bra. Her kan både kanner og poser brukes uten å strule for mye. Svært mange lastebiler har sine snåle vinkler som gjør dette vanskelig. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Veldig. En fin oppgradering på denne modellen er forøvrig leselampen. Den kan justeres på en langt bedre måte enn den forrige. Jeg har bestilt comfort-madrass og den er tykk og fin. Gardinene er også fra Buur. Det blir tett og fint.

- Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat?

- Har jo kjøleskap og får med det jeg trenger. Men her må jeg jo fortelle om kona mi. Hun står opp en halvtime før meg og lager brødskiver og sørger for kaffe. Det har hun gjort i 20 år. Dermed er jeg heller ikke plaget med å måtte fly på bensinstasjoner.

Luftstyrt sentrallås på sideåpningen er genialt. De manuelle slåene peker fremover. Dermed fylles de ofte med vann og møkk. Resultatet er jo at det fryser på vinteren og du får dermed ikke låst.
Luftstyrt sentrallås på sideåpningen er genialt. De manuelle slåene peker fremover. Dermed fylles de ofte med vann og møkk. Resultatet er jo at det fryser på vinteren og du får dermed ikke låst. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

- Veldig god stueplass.

Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

- Tre trinn og 1,16 meter ned.

- Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

- Ja.

MR T. Det er meg. Tore. Mange husker kanskje Tv-serien A-team fra åttitallet. Den tøffe Mr. T hadde hanekam. - Jeg har gått den motsatte veien. Jeg har droppet hanekammen, men heller valgt mer fyldig ved ørene, ler Tore. Men skiltet er ikke bare hans fortjeneste. - Det var egentlig noe kona ordnet opp med. Ja, sammen med Vidar Melleby, da. Han jobbet jo på DAF da jeg handlet bilen, ler Tore.
MR T. Det er meg. Tore. Mange husker kanskje Tv-serien A-team fra åttitallet. Den tøffe Mr. T hadde hanekam. - Jeg har gått den motsatte veien. Jeg har droppet hanekammen, men heller valgt mer fyldig ved ørene, ler Tore. Men skiltet er ikke bare hans fortjeneste. - Det var egentlig noe kona ordnet opp med. Ja, sammen med Vidar Melleby, da. Han jobbet jo på DAF da jeg handlet bilen, ler Tore. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

- Nei.

- Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

- Mer enn nok.

- Har du speil? Innvendig belysning OK?

- Innvendig lys er ok. Har det jeg trenger. Og ja, jeg har stort speil. Med lys.

- Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

- De er lette å betjene. Dessuten har jeg jo en stor utvendig skjerm også.

- Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

- Jeg har jo bestemt det selv. Ville ha det i blått og grått så det matchet bilen.

- Noe som støyer eller klirrer?

- Ingenting. Måtte i såfall være kaffekoppen.

- Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

Mange drar kanskje kjensel på bilen. Den ble også brukt under bryllupet på TransportMessa for et par år tilbake.
Mange drar kanskje kjensel på bilen. Den ble også brukt under bryllupet på TransportMessa for et par år tilbake. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Det kunne vært en ekstra skuff eller liknende. Ved å heve midtkonsollen og lage en uttrekkbar skuff under, ville det løst saken. Askebegeret har vi ikke behov for.

- Vindsus?

- Nei.

Kjøreegenskaper:

- Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

- Ja. Er utrolig retningsstabil. Varsler jo også med et hyl om jeg kommer for nær stripa.

- Kjører du automat eller manuell?

- Kjører automat.

Tore er alltid på sporet. Det mener han skyldes Garmin. Navigasjonsenheten finner rett vei for lastebiler.
Tore er alltid på sporet. Det mener han skyldes Garmin. Navigasjonsenheten finner rett vei for lastebiler. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

- Gearkassa oppfører seg mye finere etter at jeg fikk et annet program i motoren. Samsvaret mellom gearkasseprogrammet og motoreffekten tidligere var ikke helt riktig, men nå stemmer det bedre. Tidligere måtte jeg tidvis geare ned manuelt i motbakker, men det slipper jeg nå.

- Retarder, automat eller manuell?

- Hva skal vi kalle det? I denne modeller er det jo en ny Paccar motorbrems. Kan justere styrken.

Førerassistentsystemer:

- Hvilke fungerer bra?

- Adaptiv cruisekontroll virker fenomenalt.

- Hvilke kobler du bort?

- Bruker alt, jeg. Ser ingen grunn til å koble bort.

- Har du opplevd automatisk nødbrems.

- Nei.

Det digitale instrumentpanelet:

- Er det enkelt nok å lese det som vises?

Midtkonsollen kunne vært høyere slik at det hadde vært plass til en uttrekkbar skuff under, mener Tore. Da ville det vært bedre plass til papirer.
Midtkonsollen kunne vært høyere slik at det hadde vært plass til en uttrekkbar skuff under, mener Tore. Da ville det vært bedre plass til papirer. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Jeg føler at alt er enkelt og greit, bortsett fra klokke og km-stand. Da må jeg lene meg litt. Men dette trenger jeg ikke å se ofte. Det handler jo litt om kjørestillingen man har valgt også. Om jeg hadde tiltet rattet lenger ned og setet lenger bak, ville jeg sett. Men jeg liker denne sittestillingen. Jeg liker å ha det litt som en gammel Scania, haha. Det var forresten det jeg begynte å kjøre med. En gammel 140.

- Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

- Ja. Bare vrir på en bryter utformet som et ratt så kan jeg skru meg frem.

- Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

- Ser ikke behovet. Slik oppsettet er fra fabrikk passer meg utmerket.

- Har bilen førercoaching fra produsent?

- Nei.

Telefon, radio, musikk, navigasjon:

- Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

- Jeg har byttet ut det originale. Ville gjerne ha ryggekamera i radiodelen for å unngå å ha så mange skjermer. Når det gjelder navigasjon, vil jeg anbefale alle å bruke Garmin. Den viser restriksjoner ut fra vekt og størrelse.

- Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

- Ja. Er kjempeenkelt. Telefonen går på bluetooth.

Kommunikasjon med kontoret/kundene:

I kjørestilling er bilen 3,70 og kan senkes til 3,6. Det gjør at jeg kommer inn veldig mange plasser, forklarer Tore.
I kjørestilling er bilen 3,70 og kan senkes til 3,6. Det gjør at jeg kommer inn veldig mange plasser, forklarer Tore. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

- På mail eller telefon.

- Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Manuell. Bruker en minnepenn

Design:

- Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

- Oj... Da må vi over på det amerikanske. Det må bli en amerikansk snutebil. Kan ikke si noe annet enn det, haha.

Dansedama har fulgt meg gjennom flere biler etter at jeg fikk den av min sønn for ti år siden, smiler Tore.
Dansedama har fulgt meg gjennom flere biler etter at jeg fikk den av min sønn for ti år siden, smiler Tore.