Her avgjøres dispens for spesialtransport

Hvordan kommer et 340 tonn tungt og 67 meter langt vogntog seg gjennom ei rundkjøring i Moelv sentrum? Hvem bestemmer hvor slike vogntog skal kjøre? Svarene finner du i denne filmen.

Publisert Oppdatert

Alle som har planer om å frakte en transformator, et enormt brokar eller andre digre konstruksjoner langs norske veger, må henvende seg til Morten Skaugen og hans kolleger på Statens vegvesen sitt Regionvegkontor i Lillehammer før de får tillatelse til å kjøre. Han er rådgiver for spesialtransporter med totalvekt på over 300 tonn.

- Hvert år behandler vi mellom 15 og 20 søknader om spesialtransport der totalvekten på vogntogene er over 300 tonn. Statnett er vi ofte i kontakt med.

Sist de hadde en slik transport var tidligere i høst, da de skulle frakte en transformator på rundt 100 tonn fra Oslo til Lillehammer. Hele vogntoget hadde da en vekt på 340 tonn, forteller Skaugen.