IAA 2016:

Her den elektriske MANen

Konseptbilen eTruck er en TGS trekkvogn med 19 tonn totalvekt og helelektrisk drift.

19 tonn totalvekt, 2700 newtonmeter, 150 km rekkevidde. Foto: MAN

19 tonn totalvekt, 2700 newtonmeter, 150 km rekkevidde. Foto: MAN

Publisert Oppdatert

Vi viste bilder av denne saken her i går, uten å vite så mye mer enn at den er elektrisk.

Nå har vi noe mer matnyttig bakgrunnsinformasjon fra MAN:

Bygger på Metropolis

Tilbake i 2012 presenterte MAN Truck & Bus prototypen Metropolis. Den helelektriske 26-tonns søppelbilen ga ingen COutslipp, og siden den var stillegående, kunne den også brukes nattestid i urbane områder.

En rekkeviddeforlenger i chassiset utvidet rekkevidden til 150 km. Gjennom praksistester har man kunnet samle verdifull erfaring til fremtidige prosjekter.

Bilen viste seg å ha et fleksibelt bruksområde. Sammenlignet med konvensjonelle dieseldrevne kjøretøy var drivstoffbesparelsen, med rekkeviddeforlengeren, på rundt 80 prosent.

Citytralle-tilpasset

Nå på IAA 2016 presenterer MAN Truck & Bus videreutviklingen av Metropolis-prototypen. Denne gangen som batteridreven trekkvogn til varedistribusjon i urbane områder, for eksempel varelevering til dagligvareforretninger på nattestid.

Utgangspunktet for denne elektriske lastebilen er en TGS 4X2 BLS trekkvogn med 19 tonn tillatt totalvekt, tilpasset varedistribusjon med city-tralle i bystrøk.

Fremdriften står en 250 kW elektromotor for, med 2700 Nm dreiemoment. Servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk og kontrolleres av et system som sikrer batteribesparelse, der det er mulig.

Det brukes tre litium-ionbatterier med 35,3 kWh hver. Disse er plassert under førerhuset og over forakselen, på samme sted som den konvensjonelle dieselmotoren er anordnet.

Full nyttelast

Vekten av batteriene ligger på forakselen. Bakakselen beholder full lastekapasitet. Vektreduksjonen som oppstår ved fjerning av dieselmotoren, kompenserer for den ekstra vekten av de elektriske drivkomponentene.

Rekkevidden er opptil 150 km, avhengig av bruk og bruksområde. I tillegg til lading over natten, er det også mulighet for ”Opportunity-Charging“, som innebærer at man kan lade for kortere perioder.

Konseptbilen har de tekniske forutsetningene for å montere ekstra batterier på siden av rammen, rekkeviddeforlenger og brenselcelle for å kunne øke rekkevidden ytterligere.

Levering?

Men MAN sier intet om når vi kan kjøpe bilen.