Her er nye Crafter

Sammen med de første offisielle bildene av nye Crafter kommer lovnader om klasseledende egenskaper.

Vi ser mange oppbevaringsrom og kjenner igjen det stilrene Volkswagen-designet.
Vi ser mange oppbevaringsrom og kjenner igjen det stilrene Volkswagen-designet. Foto: VW
Publisert Oppdatert

Ved å fokusere på brukerne skal Volkswagen ha utviklet et nyttekjøretøy som leverer både på praktiske egenskaper og økonomi. Produsenten lover også  at den vil bli klasseledende på flere områder.

Vi har hørt det før, fra stort sett alle bilprodusenter noensinne. Lavest forbruk og utslipp i klassen.

Det skal nye EU6-motorer sørge for sammen med nytt eksteriørdesign.

Det har også blitt en greie å snakke om lave eierkostnader gjennom hele bilens livssyklus, også her skal Crafter klinke til ved hjelp av slitesterke motorer, robusthet og lave vedlikeholdskostnader.

Ordet klasseledende blir også nevnt om lasteplass i forhold til kompakte utvendige mål. Det samme gjelder kjøreegenskapene som skal bli i toppklassen.

Helt ny

Da er det lov å ha høye forventninger til det Volkswagen nå har disket opp med etter å ha samarbeidet med Daimler om denne bilklassen i en årrekke.

Alt er helt nytt, plattform, design, ja til og med fabrikken Polen er splitter ny. Og for første gang vil Crafter være tilgjengelig i en lang rekke forskjellige utgaver – også modeller med høyere nyttelast.

Nutz

Den nye ”EA 288Nutz”-motoren er en 2,0 TDI-motor som har blitt spesialutviklet for nye Crafter og er tilgjengelig i fire forskjellige effektversjoner.

Kundene kan velge mellom versjoner på 102, 122 eller 140 hestekrefter, eller velge en biturbo-motor som yter 177 hestekrefter.

For-bak-4Motion

Motoralternativene varierer også med tanke på hvilket driftssystem kunden velger. Nye Crafter er tilgjengelig med både for- bak og 4Motion firehjulsdrift samt med manuell og automatgirkasse.

 

Det er lett å dra kjensel på at det er en Crafter, selv om alt er nytt. Frontdesignet er det som skiller seg klarest fra eksisterende modell.
Det er lett å dra kjensel på at det er en Crafter, selv om alt er nytt. Frontdesignet er det som skiller seg klarest fra eksisterende modell. Foto: VW

Aktiv-passiv

Nye Crafter skal også sette standarden for førerassistentsystemer i denne klassen, skal vi tro produsenten.

Aktive og passive sikkerhetssystemer skal maksimere sikkerheten for fører og passasjer uavhengig av last.

Med elektromekanisk styringen systemer som ESP med tilhengerstabilisering, adaptiv cruise control, sidevindkompensering, tilhengermanøvreringsassistent hukas av på utstyrslisten.

Den får en rekke varslingssystemer, blant annet ryggekamera og et Rear Traffic Alert-system, øker sikkerheten ytterligere.

 

Volkswagen lover et kompakt ytre kombinert med et stort indre med nye Crafter.
Volkswagen lover et kompakt ytre kombinert med et stort indre med nye Crafter. Foto: VW

Klasseledene storebror

Volkswagen vil at Transporter skal få en storebror som byr på kvaliteter som aldri tidligere er sett i denne klassen, i følge pressemeldingen.

Nye Crafter forventes på markedet i løpet av første halvår 2017.

Nyutviklet 2-liters turbodiesel med alle de kjente effektuttakene 102, 122, 140 eller 177 hestekrefter.
Nyutviklet 2-liters turbodiesel med alle de kjente effektuttakene 102, 122, 140 eller 177 hestekrefter. Foto: VW