Her er Scania R- og S-serie

- Vår største investering noensinne vil bringe lastebil til et nytt nivå.

Publisert Oppdatert
Foto av den norske benken under lanseringen. NLFs nye forbundsleder er på plass.

Foto av den norske benken under lanseringen. NLFs nye forbundsleder er på plass. Foto: Haakon Førde

- Dette vil bli en game-changer forteller Scaniasjef Henrik Henriksson. Fem prosent drivstoffbesparelse og lavere CO2-utslipp enn noensinne vil bidra til dette.

Det er uten tvil den største satsningen Scania noensinne har gjort i løpet av sine 125 år, sa Henriksson i åpningstalen sin i Paris i kveld der også tidligere generalsekretær i FN, Kofi Annan, var til stede.

Det er utvilsomt noe nærmest religiøst over lanseringer av dette kaliberet - vi liker det.

Produksjonen starter omgående hos Scania i Södertälje og i begynnelsen er det langtransportmodellen som gjelder før de andre variantene vil komme.

S730 fås med flatt gulv - og ja, det er et V8-emblem du ser på bildene.

- Det ligger enormt utviklingsarbeid bak introduksjonen, forteller Henriksson. Både den nye og gamle modellen produseres parallelt en periode.

For mange av oss er det naturligvis utseendet viktig. Hvordan ser den nye hytta ut? Ofte må en ny modell "modnes" før vi liker den. Da Volvo presenterte FH i 1993 produserte også de den utgående modellen en periode. Ikke bare grunnet pris, men også fordi de antok at FH´en var for futurisk for enkelte kjøpegrupper. Det blir spennende å høre publikums dom på Elmia onsdag.

Digital era

For Scania er selvsagt dette også viktig, men den store innovasjonen er at Scania introduserer ny teknikk, tjenester og innsikt som skal hjelpe kunden å få et bedre overblikk over kostnader og inntekter. Bedre lønnsomhet for kunder der altså. Det betyr at Scania tar et stort skritt inn i den digitale era, slik vi har spekulert i på tungt tidligere.

Trolig er det på dette området kampen mellom lastebilgigantene vil stå de nærmeste årene.

Scanias mål nå er at minst 40.000 kunder skal få prøvekjøre bilen og ta del i de nye produkttilbudene i forbindelse med selve introduksjonen. Vi vet at det har kostet 2 mrd. euro å utvikle bilen. Bare lanseringskostnaden beløper seg til en milliard kroner alene.

Modultilpasset

Moduloppbygget konstruksjoner skal gjøre verkstedarbeidet enklere og ny posisjon for forakselen (50 mm lenger frem) samt lavere tyngdepunkt skal gi større sikkerhet - og bedre kjørekomfort. Sidemonterte gardinairbags har vi tidligere nevnt.

Innen rammen for det moduloppbygde systemet vil det bli ikke mindre enn 24 forskjellige basisutførelser når alle variantene er på plass. Dermed kan man spesialsy bilen for kjøringen. Men kanskje kan det bli vanskeligere å selge den videre?

Også solskjermen da. Mange vil nok umiddelbart reagere på at den er borte. Det er en grunn. Grunnen heter luftmotstand. For å få ned drivstofforbruket måtte den vike. Men kjenner vi ettermarkedet godt nok, vil det ikke ta lang tid før det tilbys som ekstrautstyr. Dermed vil også utseendet endre seg.

Se mer om interiøret her.