23948sdkhjf

Nye spionbilder:: Her kjører Scania test med avregistrert bil!

Vi har fått helt ferske spionbilder av den nye Scania-modellen. Men når vi sjekket nummeret på bilen så viser det seg at den er «avställt» i Sverige og egentlig ikke har lov å kjøre på offentlig vei!

Vi har nok en gang fått tilgang på bilder av neste generasjon Scania. Bildene er tatt for en ukes tid siden, utenfor Arvidsjaur i Lappland, Nord-Sverige. Den lille plassen med litt over 4000 innbyggere er et yndet sted for Europas bil- og lastebilprodusenter, som på vinteren utfører omfattende biltester i området.

Avskiltet

Bildene vi har fått tak i viser en trekkvogn med semitrailer, som svinger inn fra en vei og opp mot noe som ser ut som et hotellkompleks. Vi sjekket registreringsnummeret på trekkvogna, opp mot det svenske kjøretøyregisteret. Da fant vi ut at det er snakk om en Scania R450LA4x2MNA av 2014-modell, registrert på Scania CV Aktiebolag i Södertälje. Bilen har en akselavstand på 3700 millimeter. Det litt spesielle er at det i dette registeret også står at bilen ble EU-godkjent 13. januar i år, men at det på samme dato ble det svenskene kaller for «avställt», noe som i praksis betyr at bilen er avskiltet. Bildene skal være tatt halvannen uke etterpå, men kan man kjøre på offentlig vei med en avskiltet bil?

Her er de første Scania-bildene

Disp

Vi sjekket litt mer i registeret og under «tilleggsinformasjon» sto det følgende: «Fordonet får inte överlatas till annan ägare utan att fordonet först ha godkänts vid en första registreringsbesiktning T12E provbil. Fordonet får brukas i trafik med de undantag som gäller för exportvagn samt utan krav på besiktning trots at fordonet ändrats. Se särskilt beslut». Om dette betyr at bilen kjører på en eller annen form for disp vet vi ikke?

Bildene denne gangen viser en noe mer «avkledd» versjon enn tidligere. Blant annet ser vi at bakveggen har en utposning som sikkert sørger for bedre plass i køya. Og mens dagens førerhus har en kraftig bue der det avsluttes mot taket, har den nye bilen en bakvegg som er helt rett i avslutningen.

Vi legger også merke til at lysarrangementet i fronten er annerledes enn på dagens Scania, og ser man nøye etter på speilhusene så er disse falske. For oss ser det ut som om Scania får speil som står i separate hus, i stedet for i et og samme speilhus.

I neste utgave av TransportMagasinet kan du se flere bilder og lese mer om denne bilen.

Spion-Scania i Spania

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187