H. Sjøgren & Sønner as

Hammerfest - overalt

For 71 år siden begynte Herman Sjøgren med lastebiltransport.

Rutenettet var som vi ser fra Hammerfest overalt. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Rutenettet var som vi ser fra Hammerfest overalt. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Publisert

Gründeren Herman Sjøgren startet bedriften like etter krigen og hadde den lokale forankringen som sin største styrke. Han var alltid tilgjengelig og alle fikk hjelp av en av hans lastebiler når de trengte det.

Han levde etter mottoet: "Følg med i utviklingen, men hold fast på det som er stabilt".

Herman døde i 1978 og firmaet ble videreført av sønnene Tore og Gunnar.

Herman Sjøgren. Gründer med lokal forankring. Han var med i både lastebilsentral og losseforening i Hammerfest. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Herman Sjøgren. Gründer med lokal forankring. Han var med i både lastebilsentral og losseforening i Hammerfest. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Bård Sjøgren vet å ta vare på historien. Hans bestefar Herman startet i 1946 og eide i sin tid en Volvo N84 kranbil som denne.

Bård Sjøgren vet å ta vare på historien. Hans bestefar Herman startet i 1946 og eide i sin tid en Volvo N84 kranbil som denne.

Herman Sjøgren drev alene fra 1946 og frem til sønnen Gunnar ble med i driften i 1967.

Siden ble også Tore en del av firmaet og sammen tok de steget ut i verden, med blant annet egne frysevogntog på Oslokjøring i regi av Norske Godslinjer, noe som var ganske unikt i den tiden.

Det var ikke mange i Finnmark som kjørte på Oslo på 60-tallet. Sjøgren holdt det gående frem til 1975.

Herman Sjøgren var en av de store i Hammerfest på den tiden, med flere lastebiler i drift.

Volvo N84, fra den gang Sjøgren var en Volvofamilie. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Volvo N84, fra den gang Sjøgren var en Volvofamilie. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Barnebarnet Bård er født i 1969, men rakk å være med faren Tore på en Oslotur, stående mellom beina til faren mens de kjørte nedover E4 i Sverige.

En Oslotur på den tiden tok ni dager, tur retur med to mann på bilen.

Fisk og reker sørover og stykkgods nordover igjen.

Utstyret de hadde å hjelpe seg med var Volvo 88 og 89.

Følg med i utviklingen. Klikk her og abonner på TransportMagasinet

Tidlig 70-tall i Hammerfest. Bilparken var det ingenting å si på. Foto: H. Sjøgren & Sønner as

Tidlig 70-tall i Hammerfest. Bilparken var det ingenting å si på. Foto: H. Sjøgren & Sønner as