Nå laster Kent tømmeret fra passasjersetet

I Nordland ruller fremtidens tømmertransport.

HiVision i praksis. Sjåføren trenger ikke lenger forlate førerhuset for å laste tømmer. Foto Kent Paulsen
HiVision i praksis. Sjåføren trenger ikke lenger forlate førerhuset for å laste tømmer. Foto Kent Paulsen
Publisert Oppdatert

- Det var litt uvant første uken. Da kjente jeg litt på sjøsyke, men nå fungerer det fint, forteller Kent Paulsen. Tømmerbilsjåføren som kjører for Tor Paulsen og Sønner AS på Fauske tok nylig i bruk HIABs HiVision tømmerkran og laster nå altså ved hjelp av 3D-briller fra passasjersetet, som den første i Norge.

Han nye Mercedes Arocs med 630-motor er bygget opp ved Transportindustri AS på Fauske med det aller siste av teknologi. I tillegg er tømmerpåbygget på bil og henger totalrenovert hos OP Höglunds i Sverige.

Kent Paulsen er først ut i Norge med 3D-lasting av tømmer. Foto: privat
Kent Paulsen er først ut i Norge med 3D-lasting av tømmer. Foto: privat

Selve lastingen foregår ved at Kent sitter i lastebilhytten, med 3D-briller på, og styrer spakene som han normalt ville hatt bak på kranen. Tanken er at denne løsningsen skal øke både komfort og sikkerhet, noe Kent kan skrive under på. Han surrer til og med lasset ved hjelp av fjernkontroll.

I brillene ser han lasteområdet som om han hadde sittet i kranen, bare bedre. - Jeg har bedre oversikt nå, ja. Jeg ser alt forover og sideveis, bekrefter han. To kameraer sørger for virtuell virkelighet i brillene, selv ved vanskelige lysforhold. Kent kan til og med lese av vekten på hvert hiv i brillene.

- Det er et veldig fint hjelpemiddel. Jeg var selv i Sverige og testet det ut før vi bestemte oss for at dette ville vi ha, forteller Paulsen.

Helprofft utstyr opererer nå i skogene rundt Salten. Foto: Kent Paulsen
Helprofft utstyr opererer nå i skogene rundt Salten. Foto: Kent Paulsen

Nå koser han seg i skogene fra Saltfjellet og nordover med det mest moderne utstyret som er å få kjøpt for penger. Tømmeret mellomlagres i Sørfold, før det fraktes videre med båt.

TransportMagasinet drar om ikke lenge på besøk til tømmertransportøren på Fauske. Det kan du lese mer om etter sommeren. Og husk: Det lønner seg å abonnere! Klikk her.