Folk langs veien: Morten Gildset, trøndelag

Siste reis på første klasse

Hvert år henter Gildset Transport inn 15 millioner kyllinger til Norsk Kylling på Støren. Morten Gildset (22) tar gjerne nattskiftet.

Og det ble lys!
Og det ble lys! Foto: Sondre Sjong
Publisert

For dem som har vært med en stund, ringer det kanskje allerede nå en liten bjelle. For TM besøkte gjengen fra Soknedal, Gildset Transport, også for åtte år siden. Men da vår fotoglade frilanser, Sondre Sjong, leverte disse bildene, skjønte vi at det var på tide med en oppdatering.

Denne gang er det yngstemann, Morten, som forteller sin historie. Han satser på familiebedriftens hovedgeskjeft, transport av kylling.

I dag sysselsetter denne transporten 12 vogntog og mye av arbeidet foregår på nattestid, noe som passer Morten godt.

- Jeg kjører som oftest natt, mellom klokken 21 og 06 om morgenen. Jeg trives med det, for da er det rolig på veiene, forteller han.

Tandem og Bussbygg

- Bilen var et år gammel da jeg overtok den i 2013, men i fjor la jeg den på siden og vi måtte bytte hytte på den, forteller Morten
- Bilen var et år gammel da jeg overtok den i 2013, men i fjor la jeg den på siden og vi måtte bytte hytte på den, forteller Morten Foto: Sondre Sjong

Morten kjører Scania R620 med tandem. Bil og henger, med spesialbygde skap fra Bussbygg. Luftfuktighet og kulde er en skummel kombinasjon når man frakter kylling. Derfor er det vifter i taket, men i tillegg stanser sjåførene og åpner skapsidene når det trengs.

Morten kjører en såkalt klimabil, der skapene er temperaturregulert. Spaltene på skapsidene hjelper også til med lufting, spesielt på sommeren. I tillegg registrerer en mengde følere fukt og temperatur, som kan avleses i førerhuset under transporten.

Morten har gått kurs hos Mattilsynet og fått dyretransportbevis. Han har lært hvordan han best skal behandle fuglene underveis. Blir det kaldt nok, setter han ned farten når han kjører. Ingen er tjent med døde kyllinger ved ankomst. Presseomtale sitter som kjent løst når det kommer til transport av levende dyr.

Ny hytte på bilen

Foto: Sondre Sjong

Mortens far, Per Arvid, har fulgt slakteriet på Støren siden 1991. Han fikk den første kontrakten med dem allerede ved oppstarten og har vokst med dem siden. Han og broren Erling delte på en bil den første tiden. Det var en kapellbil med wiretrekksystem. De investerte også i et fryseskap, slik at de vekslet på å kjøre levende kylling inn til slakteriet og ferdigvare til butikkene i Trøndelag.

Økningen har gått jevnt og trutt ettersom vi har lært oss å spise mer og mer kylling her i landet. Siden 2005 har den årlige veksten ved slakteriet vært på hele fem prosent, noe som resulterte i en omsetning for Norsk Kylling på Støren på over en milliard kroner i 2016.

Et sett fullt av kylling veier fort 45 tonn og i retur er det alltid tomme bur i bilen. Noe annet gods på disse vogntogene er ikke tema.
Et sett fullt av kylling veier fort 45 tonn og i retur er det alltid tomme bur i bilen. Noe annet gods på disse vogntogene er ikke tema. Foto: Sondre Sjong

Morten ble også dratt med i denne utviklingen, enten han ville eller ikke. Han innrømmer at han i et svakt øyeblikk på ungdomsskolen vurderte snekkeryrket, men bilinteressen slo tilbake med full tyngde før det gikk over styr med 22-åringen. Så da han ble 18, startet læretiden i familiefirmaet med eget vogntog.

- Bilen var et år gammel da jeg overtok den i 2013, men i fjor la jeg den på siden og vi måtte bytte hytte på den, forteller han. Morten har gjort det meste selv, men FL Buur har trekt opp hytta innvendig.

- Jeg har lakkert detaljene på interiøret og trekt opp motorkassen selv. Vi kjøpte bare et hytteskall og flyttet over alt innvendig etter uhellet. Deretter ble det tur til Danmark. Men lakking av felger og andre detaljer gjør jeg selv, så det blir mye helgejobbing. Jeg har blitt godt opplært av verksmesteren vår, men vi blir nok aldri helt ferdig, innrømmer trønderen.

Viktig dyrevelferd

Fra over 150 produsenter, spredt over hele Trøndelag henter han og kollegene inn kylling og høns til slakteriet i nabobygget på Støren. Laster han kalkun, blir det langtur til Hærland i Østfold for å levere.

Fabrikken på Støren er nå heleid av REMA, som planlegger ny fabrikk i Orkanger, for å møte den årlige veksten i markedet på over fem prosent. Flyttingen vil nok påvirke logistikken hos Gildset Transport ganske kraftig. Til nå har de hatt sine kontorer og verksted vegg i vegg med oppdragsgiveren. Mellom Støren og Orkanger er det nesten en times kjøring.

Da TransportMagasinet besøkte Gildset Transport i 2010, ble vi med for å hente inn 22000 kyllinger fra Fosen. Erling Gildset, Mortens onkel, fortalte oss den gang at rekorden på et døgn var 85 000 kyllinger og 3000 kalkuner. Det betyr at flere av bilene her går på skift.

Foto: Sondre Sjong

Ute hos bøndene stiller et lag med egne plukkere når bilene ankommer. Sjåførene bruker medbringertruck til å kjøre burene inn i fjøset, hvor de raskt fylles opp med kylling og plasseres tilbake på bilen.

Arbeidsutstyret er kjeledress, hørselvern og gassmaske, på grunn av alt støvet. Lyset inne i fjøset er dempet, noe som fører til at kyllingene instinktivt legger seg ned. Dermed kan plukkerne fylle burene raskt og effektivt, mens trucken bytter fulle bur med tomme.

Tommel opp.
Tommel opp. Foto: Sondre Sjong

Etter en times tid er 8000 kyllinger plassert i vogntoget og den, for kyllingene, siste turen mot en trasig skjebne kan starte.

Uavhengig av resten av verden, kjører Gildset Transport fortsatt sine turer mellom gårdsbruk og slakteri. Et sett fullt av kylling veier fort 45 tonn og i retur er det alltid tomme bur i bilen. Noe annet gods på disse vogntogene er ikke tema. Morten vet altså hva han har å drive med så lenge han kjører for familiebedriften.

"Selskap" på jobb.
"Selskap" på jobb. Foto: Sondre Sjong
Lett å kjenne igjen.
Lett å kjenne igjen. Foto: Sondre Sjong
Årets rundt, selvsagt
Årets rundt, selvsagt Foto: Sondre Sjong