Hoksrud vil ha 60 tonn nå

Saugbruks har nettopp fått avslag på sin søknad, selv om regjeringen har lovet en åpning på 60 tonn for tømmertransport. Samferdselsdepartementet tar dog utspillet med ro.

Både svenskene og finnene har i dag høyere vekter enn Norge. Så langt har svenske transportører måttet kaste av tømmer på svenskesiden for på lovlig vis kjøre i Norge.

Både svenskene og finnene har i dag høyere vekter enn Norge. Så langt har svenske transportører måttet kaste av tømmer på svenskesiden for på lovlig vis kjøre i Norge. Foto: Scania CV AB

Publisert Oppdatert
Bård Hoksrud forstår ikke hvorfor Saugbruks har fått avslag på sin søknad all den tid regjeringen har lovet å åpne for  60 tonn.

Bård Hoksrud forstår ikke hvorfor Saugbruks har fått avslag på sin søknad all den tid regjeringen har lovet å åpne for 60 tonn.

- Tidligere i år lovet regjeringen at de ville åpne for 60 tonn for tømmertransport og vogntoglengder på 24 meter. Men i et brev datert 1. juli fra Statens vegvesen får Norske skog Saugbruks avslag på sin søknad om å kjøre med nettopp 60 tonn, forteller Bård Hoksrud (Frp) til ANB.

Les også: Arnstad vil ha 60 tonns tømmerbiler

Les også: Endelig lov med 24 meters tømmerbiler - men bare på riksvei

Norske skog hadde søkt om å få tillatelse til å kjøre med 60 tonns last på følgende 6 strekninger: E18 Ørje-Svenskegrensen, Ørje-Halden, Svinesund-Svinesundsparken, Svinesundparken-Halden, Riksgrensen Holtet-Halden og Kornsjø Søtholmen-Halden.

- Det er trist at regjeringen later som om den tar utfordringene skogindustrien står midt oppe i på alvor, sukker Hoksrud og hevder at regjeringen snakker med minst to tunger. Skogsindustrien har ikke tid til å vente på høringer og utredninger. Fremskrittspartiet krever at samferdselsministeren griper inn og omgjør avslaget som er gitt til Norske skog umiddelbart, forteller Hoksrud.

Les også: - Økt lengde holder ikke

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattabø Handegard (Sp), er ikke helt enig. Til nyhetsbyrået forteller Brattabø Handegard at det allerede er åpnet for økt lengde fra 22 til 24 meter og at forslaget om å øke tillatt totalvekt fra 56 til 60 tonn nå har vært på høring.

Høringsfristen var den 5. juli. Og mens det er normalt å ha tre måneders høringsfrist, har tiden nå vært seks uker for å få behandlet saken raskest mulig.

Avslaget fra Statens vegvesen til Saugbruks sier også at dersom høringen ender opp med endringer i dagens regelverk, vil man vurdere søknaden pånytt.

- Inntil forskriften er endret, håper jeg på forståelse for at dagens gjeldende regelverk følges, avslutter Brattabø Handegard.

Les også: 32 meters vogntog: "Ingen stor forskjell"