Hørt om Bring Transportløsninger?

Bring-selskaper skiftet navn midt i sommerferien.

Bring samler bildriftkompetansen i Transportløsninger. Blant annet samles tidligere Kirkestuen og Bring Cargo Østfold under ny paraply. Illustrasjonsfoto.

Bring samler bildriftkompetansen i Transportløsninger. Blant annet samles tidligere Kirkestuen og Bring Cargo Østfold under ny paraply. Illustrasjonsfoto.

Publisert Oppdatert

Langt nede sørøst i det langstrakte Norge, i Fredriksstad, finner vi et Bring-selskap som inntil midt i fellesferien het Bring Cargo Østfold AS.

Det låt egentlig som et fornuftig navn, ettersom det er heleid av Bring Cargo AS. Som igjen er eid av Posten Norge AS.

Men nå har de skiftet navn – igjen får vi si.

Frem til 2010 het det Bring Logistics. Og før det, frem til 2008 het det Holmskau Transport.

Terje Holmskau leder fortsatt selskapet. Han er antagelig en ikke ubetydelig bidragsyter til at dette er et stabilt lønnsomt selskap i Bring-systemet.

Hedmark møter Østfold

- Men Holmskau, i disse dager, hvor omtrent alt innen Bring-systemet etter hvert bare heter Bring, hva ligger bak Bring Transportløsninger AS?

- Årsaken er sammensatt. Den ganske lokale årsaken er at vi nå slår sammen en del transportvirksomhet og bildrift i Bring-systemet hos oss, som også omfatter oppkjøpte Kirkestuen Transport (juni 2014 – red. anm.).

Og for dem der oppe i Hedmark er det nok greit å slippe både Cargo og Østfold i navnet, mens vi her nede ikke helt så for oss noe med Hedmark, humrer daglig leder Holmskau.

- Når det er sagt, så ble transportløsninger og mer rendyrking av bilnettverket utpekt som eget forretningsområde i Bring allerede før årsskiftet. Siden vi har lang erfaring med bildrift her nede, har vi fått en slags spydspissrolle i den satsingen.

Rett miks, dyktige folk, hardt arbeid

Selskapet som nå heter Transportløsninger har da som nevnt også bevist år etter å være en påtakelig lønnsom bedrift, noe som ikke er selvfølge i Bring-sfæren.

2015-tallene er nettopp kommet og viser en omsetning rett over 200 millioner med pene 8,1 millioner i resultat før skatt. Det er ikke oppsiktsvekkende resultatmargin i år alene, men de stabilt gode resultatene i årene 2011 – 2015 er ikke hverdagskost.

- Hva er suksessfaktoren her?

- Jeg tror ikke det er vanskeligere enn at vi har dyktige folk med masse erfaring i bedriften. I tillegg driver vi på flere forskjellige forretningsområder som vi har fått til å spille godt sammen. Kort sagt bra miks og hardt arbeid.

Kirkestuen, som etter oppkjøpet ble til Bring Gudbrandsdalen AS, kan på sine side også vise til pene 2015-tall. Drøyt 73 millioner i omsetning og 2 millioner i resultat før skatt. Det er riktignok ikke like gode tall som i de to årene etter snuoperasjonen og rett før oppkjøpet, men gode nok til å kunne kalle Bring Transportløsninger AS som et lovende ekteskap.

Samler bildriftkompetanse

Sentralt i Bring er det Inge Seljeset som er direktør for forretningsområdet «transportløsninger».

- Nå har dere forankret forretningsområdet også i et konkret bedriftsnavn. Hva ligger i dette området, og hva er ambisjonene videre?

- Det betyr kort sagt at vi har samlet alle bildriftselskapene våre under ett forretningsområde for å kunne tilby både interne og eksterne kunder enda bedre transportløsninger.

- For vi har fått veldig mye god gammel bildriftkompetanse i Bring, og vi har stor tro på at vi kan utvikle dette videre ved å samle disse fagmiljøene under en «paraply». Det er en konsolidering i dette kan du si, forklarer Seljeset.

Han understreker imidlertid at det kun er Cargo Østfold og Kirkestuen som nå helt konkret samles i Bring Transportløsninger AS. Øvrige selskaper hører til forretningsområdet, men er organisert som før.