Hos Mack er de optimister.

De nye motoroene i Macks lastebiler er blitt så godt mottatt at de har ansatt flere arbeidere og ser lyst på fremtiden

Publisert Oppdatert

USA har blitt hardere rammet av finanskrisen enn mange andre. Og transportindustrien har slitt i motbakke lenge nå. Derfor er det gledelig å høre at enkelte nå ser lyset i tunellen "over there". En av dem er Mike Reardon, visepresident i markedsavdelingen til Mack Trucks Inc. Han kan fortelle om at innføringen av de nye EPA 2010-motorene i Macks lastebiler har blitt meget godt mottatt. Faktisk så godt at de nylig har ansatt 125 nye arbeidere ved sin fabrikk i Macungie, Pennsylvania. I fjorårets tredje kvartal opplevde Mack en økt ordreinngang på 86% sett i forhold til samme periode 2009.

De positive tankene til Reardon støttes av Denny Slagle, toppsjef for North American Trucks, morselskapet til Mack Trucks og Volvo Trucks North America.

- Selv om vi fortsatt opplever et litt tregt marked, ser det absolutt ut til å være en økonomisk bedring i sikte. Salget av class 8-lastebiler havner 20% høyere i 2010 enn i 2009. I 2011 regner vi med at totalmarkedet for de tyngste lastebilene havner over 200.000 enheter i NAFTA-området, sier Salgle.

Han legger til at Mack er inne i sin beste periode på 10 år og de ser lyst på framtiden.