Høyre vil løfte lakseveien inn i transportplan

I sitt alternative forslag til nasjonal transportplan, foreslår Høyre at lakseveien bygges som såkalt OPS-prosjekt.

Publisert Oppdatert

OPS betyr det staten bestiller oppdraget, men at privat utbygger kommer inn og står for planlegging og gjennomføring. Hvis RV 714 blir et OPS-prosjekt, vil finansieringen uansett bli en kombinasjon mellom statlige bevilgninger og bompenger.

Høyres 2. kandidat i Sør-Trøndelag, Lars Tvete, sier dette viser at Høyre sentralt ser viktigheten av RV 714 som en næringsvei hvor 40 prosent av Sør-Trøndelags eksportverdier transporteres. Han mener også at partiet er innforstått med at transportgrunnlaget på RV 714 er lavere enn de fleste av de 22 strekningene partiet ønsker å løfte gjennom OPS.

- Høyre er klar over at det er grenser for hvor mye man kan belaste bilistene med bompenger, og at riksvei 714 derfor fordrer en større statlig andel enn andre prosjekter.

Det har høyre tatt høyde for når de la inn dette veiprosjektet. Gjennom OPS kan vi få til dette mye fortere, sier Lars Tvete.