Hvorfor jukses det med AdBlue?

Nei, det er ikke for å spare syv kroner literen på tilsettingsstoff.

Har lastebilprodusentene laget noe som ikke fungerer? Mange forteller om store problemer. - De er stort sett løst, hevder produsentene.

Har lastebilprodusentene laget noe som ikke fungerer? Mange forteller om store problemer. - De er stort sett løst, hevder produsentene.

Publisert Oppdatert

Hva er det med denne hersens AdBluen?

På Svinesund stoppet kontrollørene nylig syv vogntog med AdBlue-blokkere i løpet av ett eneste skift. I Tyskland ropes varsko og inn i Norge kommer utslippsbombene på rekke og rad. Hva er årsaken?

På vårparten i fjor slo den tyske foreningen Camion Pro alarm etter at de mistenkte at så mye som 20% eller hver femte lastebil på tyske veier hadde manipulert avgassystemene. Ved å kjøpe en kassett som enkelt kan puttes inn i OBD-kontakten lurer man bilen til å tro at den kjører med AdBlue på tanken. Samtidig har man ingen kontroll over utslippene. De første rapportene tilsa at spesielt øst-europeere gjorde dette. Nå viser det seg at også norske transportører bruker utstyret. Og da er det neppe for å spare noen fattige kroner på AdBlue?

Store problemer, unødvendige og dyre reparasjoner

Flere transportører vi har pratet med, forteller om problemer med hele AdBlue-løsningen fra lastebilprodusentene. - Store kostnader til reparasjon og ståtid i forbindelse med AdBlue er enorm, fortalte en lastebileier nylig. Han viste til gjentatte reparasjoner i titusenkronersklassen i tillegg til tapt inntjening og sjåfører som skal ha sin lønn. Selv ønsker han ikke stå frem, men forteller om norske kollegaer som har kjørt med AdBlue-blokkere i flere år uten at det skal ha påvirket motoren slik produsentene påstår. - Konstante effektreduksjoner, dagevis med feilsøking og store reparasjonskostnader er det dessverre ikke rom for i en presset transportøkonomi, avslutter han.

- Nei, nei, nei. Man tar ikke vekk AdBlue for å herje med miljøet eller spare noen kroner for AdBluen. Det er for å spare kostnader ettersom systemet går i stykker, sa en annen sjåfør vi pratet med. Han får støtte av flere.

- Jeg har vært mer på verksted for å ordne AdBlue-systemet enn noe annet de siste årene, forteller en tredje sjåfør som kontaktet oss. Heller ikke han tror det er besparelsen på 7 kroner literen på AdBlue som er hovedårsaken.

- AdBlue er fint så lenge det virker. Men det blir fort utgifter på 40-50.000 hver gang det kommer en feilkode, forteller en fjerde sjåfør på melding til tungt-redaksjonen.

Setter på boks for å "fjerne idiotiet"

Når vi begynner å grave litt, kommer eksemplene på løpende bånd. Selv om man har AdBlue på tanken. Flere melder om sensorer som må rengjøres og filtre som må skiftes, men også pumper og injektorer på sylindrene som har gått. Verksteder ber sjåførene gjerne stoppe umiddelbart og får bilen tauet til verksted. Da kan det være alt fra en bagatell til store utgifter.

- Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett AdBluepumpene ute av drift rundt i Norge, Sverige og Finland bare fordi termometeret viser kuldegrader, skriver en svensk sjåfør da vi lufter problemet via sosiale medier. Han synes det er enklere å installere en boks «for å fjerne idiotiet».

Har lastebilprodusentene laget et system som ikke fungerer?

Svaret er nok et klart «Njaaaa.». Det er nemlig ingen tvil om at det har vært problemer med AdBlue-løsningen. Men det later til at de tekniske utfordringene nå er løst - iallefall et stykke på vei. De fleste biler som er stoppet er også Euro 5. Det skyldes to ting. For det første er Euro 5 langt enklere å jukse med enn Euro 6. På den annen side er juks med Euro 6 vanskeligere å oppdage.

Samtidig er kanskje ikke behovet til stede i samme grad. Euro 6 funker bedre. Allikevel er redaksjonen kjent med at også kjøretøy med Euro 6 er stoppet med juks på Svinesund.

Nei. Systemet er ikke dårlig, mener lastebilprodusentene. Men de innrømmer at det har vært utfordringer.