23948sdkhjf

IAA - tung gigantmesse

Det er mange transportmesser som kaller seg størst, best og internasjonal. IAA i Hannover er en av de få som burde kalle seg det. For med 1800 utstillere fra 46 nasjoner, en kvart million kvadratmeter med utstillingsområde, og med tysk grundighet er denne messe i særklasse. Og derfor sparer også mange av utstillerne på kruttet sitt, inntil IAA i Hannover åpner.

På lastebilsiden er det ingen tvil om hvem som er størst i Verden. Daimler har som vanlig breiet seg ut skikkelig og har samlet alt i en gigantisk hall. Her står alt fra de har å tilby i Euorpa. Varebilmodellene Citan, Vito og Sprinter, lastebilmodellene og bussene. Og nye Mercedes-Benz Antos er selvsagt på plass. Modellen retter seg inn mot tung distribusjonskjøring, og bilen kommer snart til Norge.

-Den leveres kun som Euro6 og førerhuset er i to høyder og to lengder. Vi har ennå ikke forhandlet oss ferdig på pris med fabrikken, men den vil bli noe dyrere enn dagens Axor på grunn av Euro6-motoren, forteller Knut Breivik, sjef for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Norge.

Hos Volvo er det selvsagt stor stas om dagen. Nye FH rulles ut for publikum for første gang og det er liten tvil om at svenskene ønsker å synes. Faktisk har de breiet seg ut på en stand som er 25% større enn de tidligere har hatt.

-Vi er fulle av forventninger til den nye bilen. Når det gjelder uavhengige forstillinga så bør den være spesielt velegnet for mange norske kunder. Denne, sammen med nytt hytteoppheng, og bakstilling der blant annet stabilisatorstaget er endret, skal gi unike kjøreegenskaper. Fabrikken har testet dette i Norge og sier at hvis det funker der så funker det overalt, sier Erik Engelien, administrerende direktør hos Volvo-importøren.

En annen direktør som er fornøyd om dagen er Kai Abrahamsen i DAF Norge. Som vi viste på tungt i går så overrasket jo DAF med å lansere en ny DAF XF105.

-Vi ser fram til å begynne å selge den, men er også godt fornøyd med dagens modell. I og med at den nye modellen kun leveres som Euro6 kommer vi til å selge dagens XF en god stund til, sier Abrahamsen.

Kåringer av det ene eller andre er det mye av på messer. Og i går kom nyheten at Iveco Stralis Hi Way er valgt til "Truck of the Year". Andre plassen gikk til Mercedes-Benz Antos, mens tredjeplassen gikk til tyrkiske Ford Cargo (!?). På varebil ble nye Ford Transit Custom vinneren av "Van of the Year", mens rumenske Dacia kom på andreplass, rett foran Mercedes-Benz Citan.

Miljøfokuset er stadig større, også innen transportindustrien. Derfor er det vel ingen bombe at de aller, aller fleste hadde miljøvennlige kjøretøyer på sine stander. Om ikke annet så for å kunne skryte av at de er miljøvennlige de også. Hos Renault Trucks hadde de en prototype på en helelektrisk Midlum distribusjonsbil, og en Premium renovasjonsbil med hybriddrift.

Euro6 er jo rett rundt hjørnet og de som ønsker å fortsette å selge lastebiler i Europa må pent kunne levere slike motorer. Hos Scania hadde dette fått stort fokus, der de blant annet kunne vise fram sine Euro6-motorer, minus en. V8eren i den grønneste versjonen glimret med sitt fravær, men i følge pressematerialet så kommer den som Euro6 i dagens effekter.

En produsent som i dag har V8, men som lar denne motoren avgå ved døden i forbindelse med Euro6 er MAN. Deres 680 hester, som er utviklet sammen med Liebherr, kommer definitivt ikke i en Euro6-versjon. Derimot skal den tyske produsenten være i gang med en rekkesekser på rett over 15 liter, som skal tilbys kundene som ønsker de største effektene.

-Ellers viser vi hele rangen i oppgradert utgave. Den nye fronten som gir mer kjøling til motoren, samt det nye interiøret i TGS og TGM, forteller Pål Bergstad fra MAN-importøren til oss.

Nå er ikke en messe komplett uten show og sirkus. Tradisjonen tro stiller Fiat og Nissan med "produkteksperter" som vel egentlig har fått jobben for å være lekre. Og på produkt kan vi nevne at Daimler hadde hentet over en knalltøff Western Star fra USA, komplett med saltakser som verktøykasser. Bilen så vi for øvrig på Mid-America Trucking Show i Kentucky i fjor.

I morgen torsdag er det den første publikumsdagen på IAA og i løpet av den neste uken er det ventet storinnrykk. Mange nordmenn tar også turen til Hannover og messa. På lørdag ankommer blant annet Transportmagasinets "eget" charterfly der vi har med oss ca. 150 lesere. De har en stor opplevelse i vente - i dobbel forstand!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078