Kravene til nye vinterdekk på lastebiler er at de skal være 25% bedre enn et…sommerdekk!

Ja, du leste riktig.

Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert

Ulykker på vinterveier dreier seg om langt mer enn bare dekk. Veivedlikehold, sjåførerfaring, vektfordeling… ja, det er i sannhet mye som spiller inn når oppskriften for hvordan man best skal unngå ulykker skal lages.

Fokuset i år har i stor grad dreiet seg om dekkmerking. En ny standard applauderes. 3pmsf eller alpesymbolet trekkes frem som redningen. Standarden skal erstatte den kommersielle M+S-merkingen og alt tyder på at vi i Norge vil få denne merkingen som krav til vinterdekk på tunge kjøretøy.

I utgaven av TransportMagasinet som er i salg nå, har vi et langt intevju med Arne Helge Andreassen. Han har erfaring fra mer enn 30 år i dekkbransjen og har sitt å si om både dekk, aksler og annet som spiller inn når det gjelder fremkommelighet på vinteren.

- Luller vi oss inn i en falsk trygghetsfølelse ved å kreve 3pmsf?

- Ja. Om dette er eneste satsningsområde. Helt klart. Om vi ser historisk tilbake, trodde vi også at M+S-merking skulle være redningen. Men det er det jo ikke. Jeg pratet nettopp med Bridgestones Key Account i Brussel. Han sa at «Vel… vi har helårsdekk merket med 3pmsf. Men om vi kjører ut av garasjen i norsk vintervær med disse, vil vi stå fast.» Det er ikke annet krav til 3pmsf-merking enn at det skal ha 25% bedre fremkommelighet enn et referansedekk.

Det dreier seg ikke bare om dekk

- Det å være sikker på vinteren er som å bake kake. Man må følge oppskriften. Til en kake snakker vi om ingredienser som melk, egg og korrekt temperatur i ovnen. Alt må stemme for at resultatet skal bli bra. Nå det gjelder vinter snakker vi dekk, men også hvordan bilen er rustet med aksler, lufttrykk og sjåførens forutsetninger på vinterveier.

Arne Helge Andreassen

Senere har detektivarbeid vist nøyaktig hva som er referansedekket som alle produsentene må forholde seg til når de skal utvikle vinterdekk som oppfyller kravene.

Svaret bør overraske:

Referansedekket er et Michelin sommerdekk med 10,8 mm mønsterdybde. Et rulledekk. Et vinterdekk må altså være 25% bedre enn dette rulledekket som kan klassifiseres som et normalt sommerdekk.

Ps: Temaet er viet stor oppmerksomhet i utgave nummer 2 av TransportMagasinet. Der kan du lese om kravtrøbbel rundt regummierte dekk. Dessuten vil du forstå hvorfor et dekk som er dårlig i Bergen ikke nødvendigvis er det i Alta…. og hvorfor det neppe løser mye å kun sette støtet inn på ett sted.

Hold deg oppdatert på de gode sakene i TransportMagasinet. Du finner et godt abonnementstilbud her.