Ikke store straffen for dette

De som jukser med AdBlue løper ikke stor risiko.

Stanset på Svinsund ved en vanlig rutinekontroll. Her ser vi en Volvo med adBlue-blocker rett i OBD-kontakta.

Stanset på Svinsund ved en vanlig rutinekontroll. Her ser vi en Volvo med adBlue-blocker rett i OBD-kontakta. Foto: Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

På Svinesund står det onsdag ettermiddag en Volvo. Den er stanset med utstyr som blokkerer behovet for AdBlue. Kassetten som enkelt puttes inn i OBD-kontakta koster rundt 300 kroner.

Les også: Øst-europeere svindler med AdBlue

Selv om problemet er velkjent og til dels svært utbredt i Øst-Europa, selges utstyret over disk både her i Norge og i Sverige også.

De som jukser, har ikke så mye å frykte når de kommer til Norge. Det forteller senioringeniør Trond Ersvik i Vegdirektoratet til NRK i et intervju foretatt etter at tungt.no skrev denne saken:

- Økende AdBlue-problem i Norge

– Vi har ingen gode kontrollmetoder, utenom å ha en mistanke om at bilen er manipulert. At det vises feil på varsellamper og tilsvarende, og da ta en visuell kontroll og lete etter manipuleringsutstyr, sier Ersvik til statskanalen.

Det samme fortalte kontrollørene på Svinesund da vi pratet med dem for kort tid tilbake. De opplevde juksing med AdBlue som et økende problem.

En ide vil være å foreta avgassmålinger. Det har kontrollørene full anledning til i forhold til den såkalte 2030-kontrollen. Dermed vil de fort kunne se om for eksempel en euro-6 motor forurenser mye mer enn den burde.

Men i realiteten blir det ikke ofte gjennomført. Det er naturligvis ressurskrevende - og i såfall må de få økte midler til flere kontroller av miljøkravene.

Dette kan ikke Vegdirektoratet love.

Heller ikke straffen er særlig høy.

Informasjon tungt.no sitter på, tilsier at de som blir stoppet med såkalte AdBlue-blockere kun får med en mangellapp hjem.

Dermed blir det som det står å lese på kassetten i OBD-kontakten: Plug & Drive!