Ingen konflikt å miste DAF-importen

- Man må nesten være "AS fabrikk" for å kunne klare ambisjonene. Nå kan vi konsentrere oss om lokale kunder istedet, sier adm.direktør Kai Abrahamsen i DAF Norge.

Administrerende direktør Kai Abrahamsen staker ut en retning der DAF i Råde skal ivareta de lokale kundene, mens DAF i Nederland skal ta seg av importansvaret.

Administrerende direktør Kai Abrahamsen staker ut en retning der DAF i Råde skal ivareta de lokale kundene, mens DAF i Nederland skal ta seg av importansvaret.

Opprettet

Kort om Autonor:

Autonor AS er et norsk eiet selskap som ligger i Råde i Østfold.

Selskapet ble opprinnelig etablert av DAF Trucks i 1981, som en fabrikkeiet importør av DAF lastebiler og busser. Norske eiere overtok selskapet ti år etter etableringen, og SsangYong kom til i 1994.

Siden 2012 har Autonor hatt ansvaret for importen av Chevrolet til Norge, og fra våren 2015 har de vært forhandler for Iveco i Østfold og deler av Akershus.

Fasilitetene i Råde som ble åpnet i januar 2013, består også av en bilforretning som representerer SsangYong, Chevrolet, IVECO og DAF, i tillegg til et moderne verksted for last-, vare-, og personbiler.

Selskapene under Autonor-paraplyen består av følgende: Autonor Import AS, DAF Norge AS og SsangYong Norge AS.

Tirsdag morgen ble det klart at DAF Norge ikke lenger vil være landets DAF-importør. Fra august vil nemlig DAF i Nederland selv ivareta det norske markedet som importør og heller bygge opp et forhandlernett rundt i Norge. DAF Norge vil få på sin side få forhandleransvaret for Østlandet.

Les også: DAF Norge mister importør-status fra i høst.

- Det ligger ingen kontrovers i dette, forteller Autonors administrerende direktør, Kai Abrahamsen, til tungt.no. Autonor er selskapet som i tillegg til å eie DAF Norge også står bak SsangYong og Chevrolet her i landet.

- Fabrikken har uttalt at de ønsker større markedsandeler i Norge, og dersom vi skulle oppfylt disse ambisjonene, måtte vi være tilstede i en helt annen grad enn vi har forutsetninger og ønske om å være, fortsetter Abrahamsen.

- Må nesten være fabrikk for å klare målene

Ifølge DAF i Nederland vil de øke markedsandelen til minst 6% i Norge. Første kvartal i år lå DAF på en markedsandel på 1,7% når vi snakker biler over 16 tonn. Nå har produsenten riktignok flere modeller i de mindre segmentene, men det vil uansett kreve muskler å nå dette målet.

- Ja, man må nesten være «AS Fabrikk» for å kunne få til noe slikt, resonnerer Abrahamsen som diplomatisk gjentar at det absolutt ikke ligger noen konflikt bak avgjørelsen.

- Det var vi som selv uttrykte et ønske overfor fabrikken om å kunne konsentrere oss om de tunge lastebilene i vårt distrikt og heller satse nasjonalt på Chevrolet og Ssang Young. Derfor blir vi lokal DAF forhandler fra 1. august.

- Hva med kundene? Hva vil det ha å si for dem?

- Jeg tror ikke kundene vil merke noen forskjell. Tvert imot, tror jeg dette vil være veldig bra, avslutter Abrahamsen.