Inngår forlik

Det tyske logistikk-konsernet Schenker og Posten Norge AS har inngått forlik i erstatningssaken som Schencker fremmet i 2009.

- Forliket betyr at vi kan legge denne årelange uenigheten bak oss og se fremover, sier Elisabet Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten Norge. Foto: Sebastian Ludviksen, Posten

- Forliket betyr at vi kan legge denne årelange uenigheten bak oss og se fremover, sier Elisabet Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten Norge. Foto: Sebastian Ludviksen, Posten

Opprettet

I 2002 klaget Schenker Posten Norge inn for EFTAs overvåkingsorgan, ESA, for eksklusivitetsklausuler med dagligvarekjeder og –butikker i forbindelse med etableringen av Post i Butikk. De omstridte klausulene ble avviklet for snart 10 år siden.

For samme forhold reiste Schenker i 2009 et erstatningskrav mot Posten på 460 millioner kroner. Posten Norge har hele tiden avvist erstatningskravet.

- Forliket betyr at vi kan legge denne årelange uenigheten bak oss og se fremover. Posten Norge hatt suksess med etableringen av Post i Butikk, og ser at nordmenn setter stor pris på lange åpningstider og god tilgjengelighet. Vi foretrekker å fokusere på å finne flere gode løsninger, fremfor å benytte tid og penger på lange rettsprosesser, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge.

Det tyske logistikk-konsernet Schenker og Posten Norge konkurrerer fortsatt i det nordiske markedet.

Partene er enige om ikke å kommentere forliket ytterligere.