Innvendig rust årsaken til tunnelbrann

Det var innvendig rust i draget som var årsaken til at hengeren slet seg i Skatestraumtunnelen den 15. juli i år. Hengeren traff veggen med 16500 liter bensin som deretter begynte å brenne.

Synderen. Innvendig rust var årsaken til at draget slet seg. Tore er glad det var en henger av «gamletypen» der pneumatikk-slangen går fra koblingen på bilen, under draget og ut til en ventil. Den var ikke festet i draget, men lå i rør. Slangen og det elektriske ble revet ut av koblingen og han mistet ikke lufta på bilen. Dermed kunne han kjøre ut av tunnelen. På nyere hengere er slangen ofte kortere og festet slik at det hele sannsynligvis ville røket. Da ville lufta fortsatt blåst - og utfallet kunne blitt helt annerledes.

Synderen. Innvendig rust var årsaken til at draget slet seg. Tore er glad det var en henger av «gamletypen» der pneumatikk-slangen går fra koblingen på bilen, under draget og ut til en ventil. Den var ikke festet i draget, men lå i rør. Slangen og det elektriske ble revet ut av koblingen og han mistet ikke lufta på bilen. Dermed kunne han kjøre ut av tunnelen. På nyere hengere er slangen ofte kortere og festet slik at det hele sannsynligvis ville røket. Da ville lufta fortsatt blåst - og utfallet kunne blitt helt annerledes. Foto: Foto: Tore Myrestrand.

Publisert Oppdatert
Det er ikke mye igjen av hengeren. Det er små marginer i slike tilfeller. Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt denne gang.

Det er ikke mye igjen av hengeren. Det er små marginer i slike tilfeller. Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt denne gang. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det er konklusjonen fra Statens Havarikommisjon for transport. De har gjennomført metallurgiske undersøkelser av dragstengene på tilhengerdraget som viser at dragstengenes materialstyrke var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon.

Foreløpig konklusjon er at den gjenværende materialstyrken i dragstengene ikke tålte belastningene de ble påført under kjøring.

- Godt å få det fastlagt

- Det var godt å få den konklusjonen, forteller sjåføren Tore Myrestrand til tungt.no. Han kjørte tankbilen denne sommerdagen. Heldigvis kom ingen mennesker til skade.

Myrestrand fikk tankbilen ut av tunnelen mens flammene kom etter.

- Hengeren var godkjent bare to og en halv måned før brannen og det var ingen utvendige eller synlige tegn på rust eller svakhet. Jeg så på draget etter ulykken og så selv at det var rust der. Allikevel er det godt å få konklusjonen om at det var en skjult feil, forteller Myrestrand.

Helt ferdig er dog undersøkelsene ikke. Nå jobber havarikommisjonen blant annet med å finne ut hvordan rusten fikk utvikle seg uten at det ble avdekket.

TransportMagasinet ble med Myrestrand på tur tilbake til tunnelen for noen uker tilbake. Du kan lese hele reportasjen og se hans opplevelse i utgaven av TransportMagasinet som er i salg nå.

Det er tatt vekk 600 meter ødelagt betong, stål og skum fra tunnelen. Nå legges nytt lysanlegg og evakueringslys gjennom hele tunnelen. Mot slutten av denne måneden skal Myrestrand i møte med havarikommisjonen.

Det er tatt vekk 600 meter ødelagt betong, stål og skum fra tunnelen. Nå legges nytt lysanlegg og evakueringslys gjennom hele tunnelen. Mot slutten av denne måneden skal Myrestrand i møte med havarikommisjonen. Foto: Svein-Ove Arnesen