Isuzu med Voith

Isuzu Motors nye tunge Gigamax EXY 510 hk trekkvogn får nå Voiths hydrodynamiske retarder, VT 115 HR, som standard.

Isuzu Gigamax EXY 510

Isuzu Gigamax EXY 510

Opprettet

De første Isuzu trekkvognene utstyrt med retarderen hadde adresse Australia og Sør-Afrika. Kjøretøyene er beregnet for en totalvekt opp til 70 tonn og en totallengde på 26 meter.

Etter tre års samarbeid mellom Isuzu og Voith er nå retarderen integrert i Isuzus egen earkasse, og koplet opp mot bremsesystemet via Canbus-systemet.

Isuzu Motors er den fjerde japanske lastebilprodusenten som tilbyr retarderen som standard. Fra før har Hino, Mitsubishi Fuso og Nissan Diesel introdusert Voiths retarder.

I følge Voith har de nå 20.000 retardere "på jobb" i Japan, og at Japan er det største retarder-markedet utenfor Europa for Voith. De hevder også at de er markedsleder i segmentet for 6x4 trekkvogner og terrenggående kraner.