Italia skjerper kabotasjekravene

Debatten om kabotasjekjøring når nye høyder i de skandinaviske land for tiden. Mens EU jobber på spreng for å utforme nye regler, gjør italienerne som de vil og lovfester en skjerpelse denne uken.

I 2011 ble det transportert 14,3 millioner tonn gods med lastebil over norskegrensen.

I 2011 ble det transportert 14,3 millioner tonn gods med lastebil over norskegrensen.

Opprettet

I Norge oppfordret NLF medlemmene for en tid tilbake å tipse om ulovlig kabotasjekjøring. I Sverige gjør flere transportbedrifter det samme og temaet har blitt brennaktuelt etter at en anmeldelse om ulovlig kabotasje utført av Frode Laursen ikke ble rettslig forfulgt tross god dokumentasjon. Denne saken skaper for tiden furore i nabolandet.

I Danmark har det blitt foreslått restriksjoner vedrørende antall turer en utenlandsk transportør kan ta i landet, uten at det foreløpig har avstedkommet med noe annet enn tanken.

Og det er nettopp her Italia kommer inn i bildet.

Mens EU jobber med å lage harmoniserte og nye regler for kabotasjekjøring, skjerper nemlig Italia reglene. En ny lov trår i kraft på onsdag. Denne loven begrenser utenlandske transportører til høyst to kabotasjetransporter i landet etter en inngående internasjonal transport i en syvdagers-periode.

Ps. Om få dager, den 1.mai, blir det tillatt for ytterligere syv nye EØS-land å drive kabotasjevirksomhet i Norge.