Iveco:

Ivecos svar på bommer og begrensninger i bykjøring

Naturgass, Euro 6-diesel eller elektrisk med serien "Daily Blue Power"

Blått er tydeligvis eco. Daily har både naturgass, Euro 6 RDE og elektriske drivlinjer. Foto: Iveco

Blått er tydeligvis eco. Daily har både naturgass, Euro 6 RDE og elektriske drivlinjer. Foto: Iveco

Publisert

Hvis man nå bare klarer å overse det håpløst såpeglatte markedsførings-navnet "Blue Power", så er det lov å la seg imponere av hva Iveco for tiden levere av teknologi i 3,5-5,0-tonns segmentet.

Nyeste generasjon Daily er for det første blitt en flott bil, både visuelt og funksjonelt. Ikke minst med sin fine 8-trinns automatkasse.

Men når de nå kan levere full range av bydistribusjons drivlinjer i tillegg, da er det virkelig grunn til å se på sakene.

Tre klare konsepter

Den såkalte "Blue Power"-serien består i hovedtekk av disse tre teknologiene:

· Daily Hi-Matic Natural Power. Altså motor som går på naturgass, og med 8-trinns automatgirkasse.

· Daily Euro 6 RDE Ready: Det første lette nyttekjøretøyet tilpasset 2020 Real Driving Emissions bestemmelsene, bekreftet av den nederlandske organisasjonen for Applied Scientific Research (TNO).

· Daily Electric: Kjøretøyet uten lokale utslipp tilpasset kjøring i byer med de aller strengeste trafikk-bestemmelsene.

Blå felger til blått image

Blå felger til blått image

Daily Hi-Matic Natural Power har 3-liters F1C-motoren som yter 136 hk og dreiemoment på 350 Nm. Motoren er en videreutvikling av nyttekjøretøy-motorer, med større dreiemoment og kjørbarhet enn ordinære CNG-motorer utviklet fra personbilsegmentet. Motoren tilfredsstiller Euro 6/D-standarden med lavere partikkel- og NOx-utslipp enn IVECOs Euro VI 3,0-liters dieselmotor som i utgangspunktet gir lave utslipp. Hi-Matic girkassen i et CNG-kjøretøy forbedrer CO2-utslippene ytterligere til 5%. Hvis det blir brukt biometan i CNG-motoren, kan CO2-utslippet reduseres med inntil 95%.

Daily Euro 6 RDE Ready er RDE Ready i dag, 3 år før de nye miljømålene trer i kraft. Den går også ekstra billig, sier Iveco. Med standard Start&Stop-system og Michelin øko-dekk bruker den inntil 7% mindre drivstoff sammenlignet med dagens versjon basert på realistisk kundekjøring i byområder.

Daily Electric gir tilgang til byer med de strengeste trafikk-begrensningene, med rekkevidde på inntil 200 km i virkelige byforhold. Batteri-ytelsen er optimert for alt slags klima. Batteri-teknologien muliggjør høy nyttelast, og med hurtiglading tar ladingen bare 2 timer. Oppkoblede tjenester med en web-basert applikasjon gjør det mulig å følge kjøretøyet i sanntid, med lokalisering, batteri-tilstand, motortimer, kjørt distanse og kjøretøyets data-historikk. Dette blir også registrert av Iveco for å forhindre kjøretøyfeil og gi anbefalinger om vedlikehold.

Gummihjul konkurrere på skinner i byen. Her hjemme går det nå elektriske Daylier som minibusser på Romerike.

Gummihjul konkurrere på skinner i byen. Her hjemme går det nå elektriske Daylier som minibusser på Romerike.