23948sdkhjf

Tony Sørsdahl modulvogntog:: Ja takk, begge deler!

Tony Sørsdahls modulvogntog er en genistrek når det gjelder å utnytte lastebilen maksimalt. Noen ganger er dette vogntoget 19,5 meter og veier 50 tonn, andre dager er det 22 meter og veier 60 tonn. Vi sier ja takk til begge deler.

Tony Sørsdahl Transport i Stokke er en typisk norsk transportbedrift. De har tre lastebiler og fire ansatte, og eieren kjører selv en av lastebilene. Det er stort sett landbrukstransport det dreier seg om i dette firmaet.

Skal man overleve i det tøffe transportmarkedet så gjelder det å tenke nytt og å være innovativ. Det er en stund siden vi første gang hørte om det smarte vogntoget til bedriften. Et vogntog som både er 19,5 meter og 22 meter, avhengig av hvor og hva man kjører – og det uten å bytte henger. Dette måtte vi bare se nærmere på.

Konsept

Ved første øyekast ser dette vogntoget ut som et hvilket som helst annet vogntog for landbrukskjøring. En treakslet lastebil med fireakslet henger, utstyrt med typiske landbrukspåbygg. Vi har sett det før, so what? Jo Tony Sørsdahls vogntog er ikke som alle andre for ser man nøyere etter så er ikke hengeren en tradisjonell slepvogn, det er en kort semitrailer som er koblet på en dolly med lavbygget svingskive, som så i sin tur trekkes av lastebilen. Hva er vitsen med dette uvanlige konseptet?

Modulvogntog

Tony hadde nemlig en idé om å få med seg mer på turen, og for å få til det så han på muligheten av å benytte det norske regelverket for modulvogntog. Mange tror at et modulvogntog må være 25,25 meter og bestå av standardiserte lasteenheter. Opprinnelig kom idéen fra Sverige der de fra før hadde en totallengde på 24 meter. For å gi like konkurransemuligheter for vogntog fra EU, samt å spare miljøet, kom man opp med en løsning om modulvogntog på 25,25 meter. Men det står ingen steder i det norske lovverket at vogntoget skal være på denne lengden. Kravet er at det skal være minst 19 meter akselavstand fra første aksel på bilen til den siste akselen på hengeren. Videre står det at vogntoget ikke skal være lenger enn 25,25 meter. Dermed burde det være greit å bygge det kortere.

Hengsrød tok jobben

Tony tok kontakt med påbyggeren Hengsrød AS i Våle i Vestfold, og spurte om de ville bygge opp vogntoget. Han hadde lenge vært kunde der og visste at de var gode på kundetilpasset produksjon.

-Vi tok utfordringen. Her snakker vi om en jevnlastbil med landbruksskap utstyrt med tipp og hydraulisk sideåpning, en dolly med svingskive og en kort semitrailer, også den med tipp og hydraulisk sideåpning. For å klare å bruke vogntoget der det kan være litt bratt inn til gårder, eller på ferger, ble dollyen utstyrt med hengslet drag, slik at det er draget som tar opp- og ned-bevelgelsene, og ikke bilen, forteller Øyvind Røste, daglig leder i Hengrød AS til TransportMagasinet.

For å kunne benytte vogntoget både med ordinær lengde på 19,5 meter, og med 22 meters lengde er draget på dollyen også lengdejusterbart med hydraulikk.

-Vi hadde tett dialog med Vegdirektoratet under hele prosessen. Vi vil ikke bygge noe som ikke kan brukes lovlig. Selv om dette vogntoget er helt lovlig, er det jo snakk om å utnytte regelverket. Det var nok ikke slik man så for seg at et modulvogntog skulle se ut, sier Røste.

Thorbjørn

Modulvogntoget til Tony Sørsdahl kjøres fast av Thorbjørn Cederborg (48), som har kjørt i bedriften i snart tre år. Han har vært yrkessjåfør hele livet og kjørt det meste av transport, men han angrer ikke et sekund på at han nå kjører landbrukstransport i stedet.

-Jeg trives veldig godt med både firmaet og kjøringa. Nå er jeg hjemme hver kveld, dessuten er det veldig sosialt å kjøre landbruksvarer til bøndene. Det er ikke det stresset som i mye annen kjøring, og ikke sjeldent blir det en kaffetår og en hyggelig prat på gårdene jeg leverer på. Jeg er medlem av Facebook-gruppa «Hils på en kollega, ta en kaffe», men nå har jeg meldt meg inn i FB-gruppa «Hils på en bonde, ta et glass melk», forteller Thorbjørn med et stort smil.

Soyamel

I tillegg til å kjøre ut varer til bondegårder, kjører han mange tipplass for Norgesfor, som bilen går i transport for. Og det er her modulvogntoget virkelig kommer til sin rett. Vi ble med ham for å laste soyamel ved Denofa i Fredrikstad, en transport som dette vogntoget er som skapt for.

Da vi kjører inn på fabrikken på kaianlegget i «Plankebyen» er draget på dollyen trukket sammen og vogntoget er 19,5 meter langt. Det ser i og for seg helt vanlig ut, hadde det ikke vært for det stutte overhenget på bil og tilhenger, pluss de doble forakslene på hengeren, som egentlig tilhører dollyen.

-Jeg har vasket til ære for fotografen, men det er nesten bortkastet. Soyamelet er veldig fint og legger seg som en fin hinne overalt. Det blir mye vasking for å si det slik, sier Thorbjørn før han klargjør vogntoget for lasting.

Bonustur

Bilen hans er en 2012 Volvo FH 540 6x2 med landbruksskap som har tipp og hydraulisk sideåpning. Bilen er koplet til en toakslet dolly med svingskive som igjen er koblet til en semitrailer med tipp og sideåpning. Påbygg, dolly og semitrailer er som nevnt bygget av Hengsrød AS.

-Det går bare i Volvo og Hengsrød hos oss. Perfekt med en påbygger som holder til ti minutter unna der vi er lokalisert, forklarer Thorbjørn, før han går inn for å hente papirene på dagens last.

Gutta på lasteplassen har tydeligvis blitt varslet om at TransportMagasinet er med denne dagen. Kommentarene og latteren sitter løst, og Svein Pettersen hos Denofa lurer på om han kan komme på trykk i bladet. Selvfølgelig fikser vi det!

Thorbjørn kjører bilen inn under siloen og begynner å laste soyamelet. Det støver friskt og vi tar bilder før vi rømmer ut i frisk luft. Ferdig lastet kjører Thorbjørn ut draget på dollyen, vipper ned varselskiltet bak på hengeren, og er klar for turen til Borgen Aktiemølle i Vestfold med soyamel som skal til dyreforproduksjon. Vogntoget er nå plutselig 22 meter langt og har en totalvekt på 60 tonn. Og alt er lovlig!

-Det er nok ikke alle lastebileiere som liker at vi har tatt i bruk denne løsningen, men det gjelder jo å være smart. På denne måten får vi med 10 tonn ekstra på turen. Det betyr jo at hver tredje tur er en ren bonustur, sier Thorbjørn mens han ruller over presenningene.

"To fat to fly"

Han innrømmer at det går litt tungt i bakkene med 540 hester og 60 tonn, men han har jo uansett ikke det store tidspresset på seg. De som kommer bak og ser skiltet med 22 meter, kan samtidig glede seg over den litt ironiske teksten under, der det står «To fat to fly». Og når vi først er inne på ironi. På hjørnet på Volvo-hytta står det følgende melding: «Guttevalper kjører V8, ekte mannfolk vil ha 6», et aldri så lite stikk til Scania-mafiaen der også hans egen sønn er ihuga V8-entusiast.

-Vogntoget er bygget opp til transport av råvarer til forproduksjon og jeg kjører mange tipplass. Jeg tipper nok ca. 150 tonn om dagen. Ellers så kjører jeg en del ferdigvarer ut til bondegårdene. Da kjører jeg 19,5 meter og maks 50 tonn. Til å losse bruker jeg mest kran, men jeg har også en medbringertruck jeg kan ta med, forteller han.

Vi skal sjekke litt i vognkortene og han drar frem tre forskjellige. Et på bilen, et på dollyen og et på semitraileren.

-Du er ikke mann før du har to hengere etter lastebilen, avslutter han med et smil.

Vi tar farvel med Thorbjørn da vi kommer opp til E6. han ruller videre med soyamel i et optimert vogntog som er spesialbygd for oppgaven. 10 tonn mer pr. lass er ikke å kimse av. Rart egentlig, at ikke mange flere ser muligheter som dette. Så langt kjenner vi bare til et vogntog til av denne typen, også det går i Vestfold. Men kanskje fler tar kontakt med Hengsrød for å bygge noe tilsvarende etter å ha lest denne artikkelen?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078