Krevende fisketur

Filmteamet fra Volvo har vært i Hardanger og intervjuet en gammel kjenning

Publisert Oppdatert

Transport av levende fisk har etter hvert blitt en vitenskap. Jarle Tveiten er en av dem som har holdt på lengst med sine over 30 år på denne type transport. Han har forsket, prøvet og feilet for å komme dit han er i dag.

Vogntoget han kjører koster over 5 millioner kroner og er fullt av teknisk utstyr som skal holde fisken i live over lange avstander. Tiden er den verste fienden. - Fisken puster og skiter i vannet. pH-verdiene går ned og CO2-nivået øker. Jo lengre tid det går, jo mer kritisk blir det for fisken, slår han fast.

Lossing av leppefisk i god form kvalifiserer til belønning, mener Jarle Tveiten. Her fotografert i Roan i 2011
Lossing av leppefisk i god form kvalifiserer til belønning, mener Jarle Tveiten. Her fotografert i Roan i 2011 Foto: Frode Tellevik

Det verste er når bilen står stille og det ikke er bevegelse i vannet. – Vi kjører på en måte som gjør at vi slipper å vente på fergekaier. På fergene har vi forkjørsrett. På samme måte snur vi og kjører omveier hvis vi kan, fremfor å stå i kø ved trafikkulykker og lignende. Vi må være mest mulig i bevegelse for at dette skal gå bra, sier han.

Leppefisk fraktes over hele landet
Leppefisk fraktes over hele landet Foto: Frode Tellevik

Leppefisk, som Tveiten frakter mye av, plukker lus av laksen i oppdrettsanleggene. Den bør derfor være i 100 % form når han kommer frem. Leppefisk er i tillegg mer sårbar å frakte enn smolt og yngel. Leppefisken er villfisk, den har et annet instinkt og er ikke vant til å bli håndtert av mennesker og stresser desto mer. Dermed er marginene enda mindre for at transporten skal gå bra. - Vi må raskest mulig frem til losseplass, det er det eneste som teller for levende fisk, fortalte Tveiten til tungt.no da vi var med ham på oppdrag i 2011.

Jarle Tveiten og Volvo har en lang historie å se tilbake på.
Jarle Tveiten og Volvo har en lang historie å se tilbake på. Foto: Frode Tellevik

Fortsatt er tiden en avgjørende faktor i Jarle Tveiten Transport, men når man ser resultatet, bør vi være godt fornøyde med at hardingen tok seg til til å stille opp i filmen, som altså er laget av Volvo sitt team i Sverige. Bedre norgesreklame skal vi lete lenge etter.

Norsk transport i bladform kan også være en høydare. Hvorfor ikke tegne et abonnement på TransportMagasinet? Klikk her, så får du hjelp til det praktiske.