Jomfrutur med Stangelands Scania T730

Endelig, etter halvannet års venting, er tungtrekkeren klar til dyst. Her er en forsmak på vår fyldige reportasje i TransportMagasinets neste utgave.

Publisert Oppdatert
Sjåfør Bjørn Undheim (t.v.) står opp med et smil klokken fem hver morgen. Med Olav Stangeland (t.h.) som entusiastisk sjef spares det, som vi ser bak dem, heller ikke på trivselsfremmende tiltak i bedriften.

Sjåfør Bjørn Undheim (t.v.) står opp med et smil klokken fem hver morgen. Med Olav Stangeland (t.h.) som entusiastisk sjef spares det, som vi ser bak dem, heller ikke på trivselsfremmende tiltak i bedriften. Foto: Frode Tellevik

Jomfruturen er unnagjort. Den største maskinen og den største bilen har funnet hverandre. Bjørn Undheim (t.v.) og maskinfører Kenneth Espedal ser allerede frem til neste maskinflytting.

Jomfruturen er unnagjort. Den største maskinen og den største bilen har funnet hverandre. Bjørn Undheim (t.v.) og maskinfører Kenneth Espedal ser allerede frem til neste maskinflytting. Foto: Frode Tellevik

Stangeland Maskin AS har som livsmotto å ha minst en grombil på tunet.

Da ny tungtrekker skulle bestilles, fikk Norsk Scania en tøff oppgave på bordet. Olav Stangeland ville ha snute, stor motor og mange aksler.

Langchassis

Et langchassis ble kjøpt inn for snart halvannet år siden. I fjor høst kom det innkallelse til EU-kontroll, men ingen kjente igjen registreringsnummeret, før et lyst hode kom på at den bilen var hos Ematra i Holland.

Jomfrutur

Veien fra R 730 til T 730 har vært lang og spennende. Ikke alle var overbevist om dette gikk an, men man valgte å prøve. I dag ser vi resultatet. Sjåfør Bjørn Undheim inviterte tungt.no med på jomfruturen tidligere i dag.

Sjefen bestemte

- Dette er min sjette snutebil, sier han mens vi cruiser utover Jæren med 98 tonn totalvekt. Bjørn har 37 år bak seg som sjåfør hos Stangeland og har for det meste flyttet alt som er tungt og bredt i alle disse årene, men denne gangen var det likevel sjefen sjøl som fikk bestemme hvordan tungtrekkeren skulle se ut.

Kjekt

- En mann som vasker lastebilen med svamp hver kveld etter jobb, fortjener en slik bil, påpeker Olav Stangeland. Entusiasmen for bilene og utstyret i bedriften klarer han ikke skjule i det hele tatt.

Når folk får høre hvor mye sjel konserndirektøren har lagt i den nye tungtrekkeren og spør hvorfor, svarer han kort og greit: - Fordi det er kjekt....

Hele historien kommer i neste TransportMagasinet. Klikk her for et godt abonnement-tilbud.

Snute anno 2017, bygget av originale deler hos Ematra i Holland. Strengere regelverk og S-seriens inntreden setter trolig en stopper for lignende prosjekter på nye chassis i fremtiden.

Snute anno 2017, bygget av originale deler hos Ematra i Holland. Strengere regelverk og S-seriens inntreden setter trolig en stopper for lignende prosjekter på nye chassis i fremtiden. Foto: Frode Tellevik